Samen Opleiden & Professionaliseren draait om samenwerking, waarbij diverse rollen en functies een cruciale bijdrage leveren aan het succes. Van schoolopleiders en werkplekbegeleiders tot programmaleiders en schoolleiders: elk van deze rollen speelt een unieke, onmisbare rol in het opleiden van (aanstaande) leraren en het versterken van de onderwijspraktijk.
Dit dossier biedt je praktische tools, inspirerende praktijkvoorbeelden en handvatten om jouw rol binnen een partnerschap verder te versterken. Van het ondersteunen van werkplekleren en het benutten van de Dialoogkaart voor schoolleiders tot inzichten in hybride opleiders en het leerlandschap: je vindt hier alles om Samen Opleiden naar een hoger niveau te tillen.
Binnen een partnerschap werken diverse actoren samen om het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals te bevorderen. Maar wie speelt welke rol, en hoe creëer je samen een meerwaarde?
Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren heeft een innovatieve tool ontwikkeld in de vorm van een spel. Deze samenwerkingstool ondersteunt partnerschappen in het inzichtelijk maken van de rollen en samenwerking binnen het leerlandschap. Het spel stimuleert gerichte gesprekken en helpt bij het versterken van de samenwerking, met als doel een optimale leeromgeving voor (aanstaande) leraren te creëren.
In Samen Opleiden & Professionaliseren speelt iedere rol een unieke en waardevolle bijdrage. Of het nu gaat om opleiders, programmaleiders of onderzoekscoördinatoren: hun expertise en ontwikkeling versterken de kwaliteit van het partnerschap. Dit overzicht biedt inspirerende publicaties en praktische hulpmiddelen die je ondersteunen bij het reflecteren op en verder ontwikkelen van jouw rol binnen Samen Opleiden.
Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.
Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.
De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.
In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020.
In Het Grote Verhalenboek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
Hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.
Ontdek inspirerende publicaties en praktische tools die je helpen de verschillende rollen binnen Samen Opleiden beter te begrijpen en te versterken. Van lerarenopleiders tot onderzoekscoördinatoren en programmaleiders: deze verdiepende documenten bieden inzichten, reflecties en concrete handvatten voor professionals die willen groeien in hun rol.
Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.
Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.
De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.
In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020.
In Het Grote Verhalenboek vertellen lerarenopleiders persoonlijke verhalen over dilemma’s waarmee zij in de opleidingspraktijk zijn geconfronteerd. De openhartigheid van de verhalenvertellers maakt dit tot een herkenbaar en leerzaam boek, dat lerarenopleiders uitnodigt tot zelfreflectie en gesprek.
Hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.
Om zicht te krijgen op de eigen leerbehoeften en leeropbrengsten en de daarvoor te ondernemen leeractiviteiten kan de lerarenopleider gebruik maken van het model van professionele groei. Het leren van de lerarenopleider kan er mee in kaart worden gebracht. In dit katern is het model bewerkt tot een reflectie-instrument.
In deze reeks praktijkportretten ontdek je hoe hybride opleiders de brug slaan tussen onderwijs en praktijk. Door hun unieke ervaringen en inzichten verrijken zij het onderwijs en overbruggen zij de kloof tussen theorie en praktijk. Bekijk hieronder de inspirerende verhalen in deze serie.
De schoolleider speelt een sleutelrol binnen Samen Opleiden & Professionaliseren. Met de dialoogkaart ‘Schoolleider versterkt in beeld’ krijgen partnerschappen en schoolbesturen een praktisch hulpmiddel om de rol van de schoolleider te versterken. De kaart helpt om het gesprek te voeren over hoe schoolleiders kunnen bijdragen aan krachtige leerwerkplekken en een professionele cultuur.
De dialoogkaart is gebaseerd op de vier waarborgen van het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie en helpt schoolleiders hun rol beter te begrijpen en invullen. De kaart onderscheidt vier kernrollen:
1. Verbinden: Samenwerking bevorderen binnen het partnerschap.
2. Contact onderhouden met aanstaande leraren: Zichtbaar en betrokken zijn.
3. Faciliteren: Voorwaarden scheppen voor een krachtige leeromgeving.
4. Betrokken zijn bij ontwikkeling en uitvoering: Actieve deelname aan het proces van Samen Opleiden.
Tijdens De Week van Samen Opleiden 2021 gingen professionals uit verschillende rollen in gesprek over hun bijdrage aan Samen Opleiden & Professionaliseren. Gastvrouw Marceline Schopman sprak met een leraar in opleiding, een instituutsopleider, een schoolleider en een bestuurder. Elk van hen deelt unieke inzichten over hoe zij samenwerken aan de ontwikkeling van toekomstige leraren in een veranderende onderwijsomgeving.
In De week van Samen Opleiden 2021 spreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met een mooie dwarsdoorsnede uit het werkveld: een leraar in opleiding, een instituutsopleider, een schoolleider en een bestuurder. Zij geven hun kijk op het beroepsbeeld van de leraar en hoe dat is ingebed in Samen Opleiden binnen de partnerschappen in het […]
In De week van Samen Opleiden 2021 spreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met een mooie dwarsdoorsnede uit het werkveld: een leraar in opleiding, een instituutsopleider, een schoolleider en een bestuurder. Zij geven hun kijk op het beroepsbeeld van de leraar en hoe dat is ingebed in Samen Opleiden binnen de partnerschappen in het […]
In De week van Samen Opleiden 2021 spreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met een mooie dwarsdoorsnede uit het werkveld: een leraar in opleiding, een instituutsopleider, een schoolleider en een bestuurder. Zij geven hun kijk op het beroepsbeeld van de leraar en hoe dat is ingebed in Samen Opleiden binnen de partnerschappen in het […]
In De week van Samen Opleiden 2021 spreekt gastvrouw Marceline Schopman, kort maar krachtig, met een mooie dwarsdoorsnede uit het werkveld: een leraar in opleiding, een instituutsopleider, een schoolleider en een bestuurder. Zij geven hun kijk op het beroepsbeeld van de leraar en hoe dat is ingebed in Samen Opleiden binnen de partnerschappen in het […]