In onze kennisbank vind je praktijkvoorbeelden, tools, podcasts, onderzoeksrapporten en relevante publicaties over Samen Opleiden & Professionaliseren. Gebruik de zoekfunctie of zoek op thema.
De commissie beoordelingsgerichte peer review van DUS-I heeft het evaluatieverslag van een groot aantal beoordelingsgerichte peer reviews gepubliceerd. Dit verslag geeft inzicht in de ervaringen en voortgang van de 13 aspirant-partnerschappen die in 2020 zijn gestart. Daarnaast zijn begeleidingsgesprekken gevoerd met partnerschappen die in 2021 en 2022 zijn begonnen.
Dit document beschrijft hoe partnerschappen en opleidingen binnen het onderwijs kunnen werken met leeruitkomsten. Leeruitkomsten zijn meetbare resultaten die studenten moeten bereiken, zoals bepaalde kennis, vaardigheden en competenties. Door leeruitkomsten centraal te stellen, wordt het curriculum afgestemd op het eindniveau dat de student moet behalen. Dit proces maakt het mogelijk om onderwijs flexibeler en meer […]
Deze notitie biedt, binnen de context van Waarborg 1 uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie, inzicht in de visie op leren en opleiden. Aan de hand van voorbeelden wordt het onderscheid tussen leren (het proces van de leraar-in-opleiding) en opleiden (de rol van de opleiders) uitgelegd. De notitie benadrukt het belang van een gezamenlijk […]
Deze kijkwijzer ondersteunt de organisatie van samenwerking en governance binnen je onderwijsregio. Het helpt collectieve afspraken te maken over het lerarentekort en de gezamenlijke organisatiekracht te bundelen. De publicatie bespreekt verschillende samenwerkingsmodellen, legt de belangrijkste aspecten van governance uit en biedt opties voor het aansturen van de samenwerking, met aandachtspunten uit onderzoek en praktijkervaringen van […]
Met deze leessuggesties bieden we je een aantal interessante artikelen over de vorming van onderwijsregio’s en de rol van organisatienetwerken. Met verwijzingen naar diverse onderzoekers zoals Edith Hooge en Patrick Kenis, biedt dit document waardevolle achtergronden voor effectief samenwerken en besturen binnen regionale onderwijsnetwerken. Fijne leestips voor wie verdieping zoekt in dit thema.
Momenteel worden studenten van lerarenopleidingen al samen opgeleid binnen partnerschappen SO&P. Bij interprofessioneel Samen Opleiden breiden we dit uit naar studenten van diverse opleidingen en niveaus (mbo tot wo) die rond leerlingen samenwerken binnen het partnerschap SO&P. Deze notitie presenteert het doel, de context, verschillende verschijningsvormen, droombeelden, randvoorwaarden en vraagstukken.