Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

po vo mbo
Publicaties & Links
Velon | De Staat van de Lerarenopleider

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Met De Staat van de Lerarenopleider wil Velon het beroep van lerarenopleider in de schijnwerpers zetten. De publicatie is als het ware een foto van de beroepsgroep op dit moment en toont de ontwikkelingen waar lerarenopleiders voor staan | 2020

mbo
Publicaties & Links
Interview | “Beroepsbeeld helpt mij richting te geven aan loopbaanontwikkeling bij collega’s”

Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”

po vo mbo
Publicaties & Links
Rubrics & workshops | Startende leraren op een vernieuwende school

Startende leraren die aan de slag gaan op een vernieuwende school zoals PLEION, moeten vaak erg wennen. Om ze beter voor te bereiden, maakten PLEION-scholen, lerarenopleidingen, Platform Samen Opleiden en Schoolinfo samen rubrics en workshops. “Niet alleen voor PLEION-scholen, maar voor elke vernieuwende stageschool zijn de rubrics en workshops relevant. Want het dwingt leraren om goed na te denken over waarom ze iets doen in hun les.”

po vo mbo
Instrumenten
Instrument | Startwijzer

Wilt u binnen uw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet u niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer u een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te behalen valt.

po vo mbo
Publicaties & Links
Webinar | Tegen de professionalisering van leren

Leren is een alledaagse bezigheid en het is niet altijd zo dat het professionaliseren van dergelijke bezigheden een verbetering is. Dit wordt ‘de paradox van het alternatief ’ genoemd. Groepsleiders zijn niet beter dan ouders, therapeuten niet beter dan echte vrienden, sekswerkers niet beter dan partners. De beste professional is, als het om alledaagse bezigheden gaat, geen professional. Tijdens zijn webinar betoogt Jan Bransen dat dit ook voor het schoolse leren geldt, met name als we eenmaal beseffen dat schools leren een kwestie van Samen Opleiden is en de leraar een lerende leraar is. Met name dát leren moeten we niet willen professionaliseren. Maar natuurlijk wel verbeteren!

po vo mbo
Publicaties & Links | Samenwerking algemeen
Verdiepingssessie | In gesprek met bestuurders sectorraden, OCW en Merel van Vroonhoven

In de verdiepingssessie tijdens De week van Samen Opleiden op 6 oktober de rol van de regionale partnerschappen in het Samen Opleiden centraal. Vertegenwoordigers van die partnerschappen melden zich dan ook met enkele tientallen in de Teams-vergadering aan om over die rol te discussiëren met Merel van Vroonhoven zelf, maar ook met drie onderwijsbestuurders en de directeur-generaal (DG) Hoger Onderwijs, Beroepsonderwijs, Wetenschap en Emancipatie van het ministerie van OCW.