Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

po
Publicaties & Links
Drie jaar werkplaatsen

Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams. [2019]

po
Publicaties & Links
Samen onderzoeken werkt!

In drie steden – Utrecht, Amsterdam en Tilburg – voeren leerkrachten van basisscholen en onderzoekers van hogescholen en universiteiten samen praktijkonderzoek uit. Deze publicatie presenteert de eerste bevindingen van deze pilot ‘Werkplaatsen Onderwijsonderzoek’ en kijkt vooruit. Centraal staan de ervaringen van betrokkenen, die in interviews vertellen over hun motieven, onderzoeksactiviteiten en ervaringen. Niet alleen leerkrachten en onderzoekers, maar ook schooldirecteuren en -bestuurders komen aan het woord. [2018]

mbo
Praktijkvoorbeelden
24-uurs onderdompeling bij ROC Friese Poort

Studenten mbo worden bij ROC Friese Poort opgeleid tot vakménsen die werkgevers graag willen: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig handelend. Deze brede vorming neemt de opleidingsschool Friese Poort- NHL Stenden ook mee in het opleiden van docenten voor het mbo. Hiertoe organiseerden ze een 24-uurs onderdompeling. Het idee hierachter is om in korte tijd kennis te maken met Brede Vorming en de LIO’s te inspireren om Brede Vorming gestalte te geven in hun rol als docent op de Friese Poort. Door dit in 24 uur te doen, kan er echt de diepte in gegaan worden.

mbo
Publicaties & Links
Onderzoeksverslag: Hoe ervaren (ex‐)leraren-in‐opleiding de Opleidingsschool FC--‐NHL?

Dit document is een verslag van een onderzoek dat als doel heeft de praktijk van de Opleidingsschool FC–‐NHL te onderzoeken. Voordat we ingaan op de opbrengsten van het onderzoek schetsen we eerst kort de geschiedenis van de samenwerking tussen het Friesland College en de NHL Hogeschool. Daarna gaan we dieper in op de visie van de Opleidingsschool FC–‐NHL en de operationalisatie van deze visie.

mbo
Publicaties & Links
Transitie in de inductiefase in het Friesland College: participeren en opnieuw leren

Zowel bij leidinggevende als bij ervaren docenten als bij starters bestaan er impliciete opvattingen over waar de ervaren docent aan beantwoordt. Die impliciete opvattingen proberen we in dit transitieschema te expliciteren.

mbo
Publicaties & Links
Verdieping in intervisie

Richard Voss schrijft in deze publicatie dat in het onderwijs de grote resultaat- en doelgerichtheid in denken en handelen heeft geleid tot een volledige focus op controle en beheersing en dat daardoor vrije professionele ontwikkeling, de kwaliteit van intervisie en de verdieping die het zou kunnen opleveren gesmoord worden. Dit boek is daar een reactie op. Voss beschrijft vele modellen, theorieën en quotes, doet verwijzingen naar kunst en filosofie en levert daarmee veel materiaal om tot verdieping te komen.