Kennisbank

In onze kennisbank vindt u praktijkvoorbeelden, instrumenten en relevante publicaties over opleiden in de school. Maak gebruik van de filters en zoekbalk of zoek uitgebreid binnen de verschillende thema’s.

Zoek in kennisbank

Filters

Platform Publicaties

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren brengt diverse publicaties uit – vaak in nauwe samenwerking met partnerschappen en/of lerarenopleidingen – met als doel om de kennis die er is samen te vatten, te bundelen en te delen met de praktijk.

Naar overzicht publicaties

Laatst toegevoegde items

po
Praktijkvoorbeelden
Samen opleiden; een cadeau voor iedereen | Verhalen uit de praktijk

Binnen de Academische Opleidingsschool PO Noord-Nederland gebeuren veel goede, inspirerende dingen. Dit document laat de meerwaarde van het opleiden in school inzien aan de hand van ervaringen van verschillende personen die allemaal op hun eigen manier verbonden zijn met de opleidingsschool.

vo
Praktijkvoorbeelden
Visie & beroepsbeeld Academische Opleidingsschool Quadraam

Documenten over de visie op samen opleiden en onderzoeken en over het eigen beroepsbeeld van de docent van de Academische Opleidingsschool Quadraam.

vo
Praktijkvoorbeelden
Meer opleidingsplaatsen mede dankzij gemeentelijke hulp

De landelijke overheid geeft een tegemoetkoming in de kosten van de inrichting van opleidingsplaatsen middels een staffelsysteem. Het systeem heeft als effect dat hoe meer studenten je als school binnen een staffel hebt, hoe minder financiering je per plaats krijgt. De hoogste staffel is 380 of meer, zonder bovengrens. De Opleidingsschool Rotterdam (OSR) liep een aantal jaar geleden tegen die grens aan, omdat de ambitie veel hoger lag. De gemeente Rotterdam stak de helpende hand toe.

vo
Praktijkvoorbeelden
'Samen opleiden prioriteit voor iedereen in de school'

Volgens Chris Kroeze, die zijn proefschrift schreef over begeleiding bij het opleiden in de school, leren studenten het meeste wanneer verschillende begeleiders in de opleidingsschool bijdragen aan hun ontwikkeling. Verderop in het verhaal komt het perspectief van drie opleidingsscholen op het opleiden van studenten op de werkplek aan de orde.

vo
Praktijkvoorbeelden
Opleidingsschool Passie voor Leren maakt tool voor kwaliteitsontwikkeling

De academische opleidingsschool Passie voor Leren startte in 2007 en is geaccrediteerd. De opleidingsschool wil het leren bevorderen van leraren in opleiding, startende én ervaren leraren, werkplekbegeleiders, opleiders en leidinggevenden. Focus hierbij is de ontwikkeling van de professionele identiteit, de onderzoekende houding en het onderzoekend handelen.

vo
Praktijkvoorbeelden
Het borgen van de begeleiding van startende leraren | CSG het Noordik te Almelo

Begeleiding van startende leraren moet een plek hebben binnen de kwaliteitscyclus van een schoolorganisatie. De begeleiding van startende leraren wordt een vanzelfsprekend onderdeel van de schoolorganisatie en van het personeelsbeleid. Op Het Noordik in Almelo is de afdeling HRM vanaf het begin betrokken bij het landelijke project Begeleiding Startende Leraren.