In onze kennisbank vind je praktijkvoorbeelden, tools, podcasts, onderzoeksrapporten en relevante publicaties over Samen Opleiden & Professionaliseren. Gebruik de zoekfunctie of zoek op thema.
Dit rapport van Voion onderzoekt de geografische mobiliteit van startende leraren in het voortgezet onderwijs. Het blijkt dat de meeste starters zich vestigen in Randstedelijke provincies, terwijl regio’s als Drenthe, Flevoland en Zeeland relatief weinig leraren aantrekken. Het rapport biedt inzichten voor het aanpakken van regionale tekorten en benadrukt het belang van een strategische spreiding […]
Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.
Hoe kunnen schoolopleiders, coaches en schoolleiders bijdragen aan een krachtige leeromgeving waarin (aanstaande) leraren samen leren en zich ontwikkelen? In deze nieuwe publicatie (april 2025) onderzoeken Marco Snoek en Ina Cijvat hoe organisatiepatronen de leeromgeving beïnvloeden en hoe je die als team kunt versterken. Met een frisse blik op de school als systeem biedt deze […]
Met deze twee praktische tools kun je het inductienetwerk binnen jouw samenwerkingsverband analyseren en versterken. De Netwerkanalyse helpt je het netwerk rondom inductie en de relaties tussen actoren in beeld te brengen en biedt handvatten voor het versterken van de samenwerking op school-, bestuurs- en onderwijsregioniveau. De Actorenanalyse biedt een overzicht van de actoren en […]
In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een sleutelrol. Volgens leraren in opleiding is deze begeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk zijn toegerust voor die rol? En hoe kunnen zij zich ontwikkelen tot werkplekopleiders? Dit katern in de reeks van het […]
Hoe kunnen professionals in onderwijs, zorg en het sociale domein beter samenwerken om kinderen en jongeren optimaal te ondersteunen? In de publicatie Grenzen Overbruggen verkennen we het belang van interprofessioneel samenwerken in het onderwijs en daarbuiten. Aan de hand van vijf praktijkcontexten laten we zien hoe samenwerking tussen lerarenopleidingen, scholen en andere professionals bijdraagt aan […]