In onze kennisbank vind je praktijkvoorbeelden, tools, podcasts, onderzoeksrapporten en relevante publicaties over Samen Opleiden & Professionaliseren. Gebruik de zoekfunctie of zoek op thema.
Het Zelfevaluatiekader (ZEK) is een wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht instrument dat is ontwikkeld door Hogeschool de Kempel en Driestar Educatief, in nauwe samenwerking met partners uit het werkveld. Het biedt scholen en partnerschappen praktische handvatten om de kwaliteit van Samen Opleiden en Professionaliseren in kaart te brengen, te monitoren en te versterken.
De handleiding Grensverleggend samenwerken en regisseren in partnerschap is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een dynamische en complexe context. Het biedt inzichten in beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking, en introduceert het BACO-model als hulpmiddel voor veranderkundige processen. Een onmisbare bron voor wie grensverleggend wil werken aan de ontwikkeling van partnerschappen.
Hoe positioneert jouw huisacademie zich? Richt je je vooral op de eigen organisatie, of zoek je ook samenwerking met andere scholen en organisaties in de regio? De komst van onderwijsregio’s maakt deze vraag actueler dan ooit. De dialoogkaart helpt coördinatoren en betrokkenen om in gesprek te gaan over visie, reikwijdte en toekomstgerichte keuzes. Ontdek hoe […]
Dit herziene katern biedt een helder kader voor het versterken van kwaliteit binnen partnerschappen en onderwijsregio’s. Het herziene katern gaat in op visieontwikkeling, kwaliteitsontwikkeling, verantwoording, kwaliteitscultuur en toetsing. Met praktische bouwstenen als uitgangspunt en het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie als kompas, ondersteunt het katern bij duurzame kwaliteitsverbetering en samenwerking.
Hoewel de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) in Utrecht al sinds 2008 bestaat, is pas in 2022 het (aspirant) partnerschap ‘Samen opleiden van academische leraren’ gevormd. Het Samen Opleiden van ALPO-studenten moet ertoe leiden dat academische leraren optimaal tot hun recht komen en zodoende kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs, vertellen Astrid de Regt […]
Deze publicatie geeft een overzicht van de belangrijkste opbrengsten van drie jaar Werkplaats Diversiteit, variërend van visies op Diversiteit en praktijkonderzoek tot resultaten van onderzoek naar de Werkplaats en van onderzoeksprojecten door twaalf leerteams.