VO

Rollenportfolio | ADEF Samen Opleiden

Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. In het ADEF Rollenportfolio 2016 was sprake van vier schillen. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.

Gerelateerde items

Video's & podcasts
15 april 2025

Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders  tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.

Publicaties & links
28 maart 2025

In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een sleutelrol. Volgens leraren in opleiding is deze begeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk zijn toegerust voor die rol? En hoe kunnen zij zich ontwikkelen tot werkplekopleiders? Dit katern in de reeks van het […]

Tools & scans
27 mei 2024

Binnen een partnerschap werken verschillende actoren samen ten bate van het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals. Maar wie doet nu wat en waarom? Hoe kom je tot een gezamenlijke meerwaarde? Het Platform heeft een innovatieve tool ontwikkeld in de vorm van een spel, dat partnerschappen ondersteunt in het denken en handelen rond de actoren in het […]

Publicaties & links
3 februari 2023

De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.

Lerende leraar

Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.

Bekijk thema