Leeromgeving

Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.


Doorzoek kennisbank

Type
Sector
Platform publicatie

Filter op onderwerp

48 resultaten
Publicaties & links
28 november 2024

Wat is de behoeften van een academische leerkracht op het gebied van hu inzet, professionalisering en kennisdeling? Een Leids consortium, waaronder de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden, deed onderzoek naar die vraag.

Tools & scans
28 november 2024

De BSL-gesprekskaarten bieden een gestructureerde aanpak voor begeleiding in de driehoek (starter, begeleider, leidinggevende). Ze ondersteunen scholen bij het creëren van een gezond werkklimaat en stimuleren professionele groei van startende leraren. Elke kaart bevat vragen en gespreksthema’s rond vijf belangrijke pijlers: Werkdrukvermindering, Enculturatie, Professionele ontwikkeling, Observatie en begeleiding in de klas en Intervisie en gerichte […]

Tools & scans
5 november 2024

Als vervolg op de scholing vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren, verzorgd door Miranda Timmermans en Chris Kroeze, ontwikkelde het partnerschap De Noord-Hollandse Samenscholing een set gesprekskaarten om leertrajecten op maat vorm te geven. De kaarten – bestaande uit een inleiding en drie specifieke kaarten gericht op leeropbrengst, maatwerk en leerroute – ondersteunen school- […]

Publicaties & links
24 september 2024

Dit document biedt handvatten voor het werken met leeruitkomsten in het onderwijs. Leeruitkomsten zijn meetbare doelen die studenten moeten behalen, zoals kennis, vaardigheden en competenties. Door ze centraal te stellen, kunnen curricula flexibeler en persoonlijker worden ingericht. Het document bespreekt hoe leeruitkomsten ontworpen, beoordeeld en geïntegreerd worden, en hoe werkplekleren en blended learning hierbij ondersteunen.

Tools & scans
5 februari 2024
Platform-product

Deze gesprekskaart voor aanstaand academische leraren kunnen partnerschappen inzetten in de verschillende fasen en opleidingsjaren om het werkplekleren van academische leraren op academische vaardigheden in de praktijk te versterken. De gesprekskaart is een fluïde instrument dat kan worden aangepast aan de persoonlijke leerdoelen van de student, de opleidingsfase en de context van de school. Het […]

Praktijkvoorbeelden & interviews
13 december 2023
Platform-product

Beroepsonderwijs kent een andere logica en dynamiek dan funderend onderwijs en vraagt om een eigen vorm van didactiek. Beroepsgerichte didactiek speelt in op de eigenaardigheden van het beroep, die leidend zijn voor inrichting van leerprocessen. En dat vraagt in lijn daarvan om een andere manier van opleiden van mbo-docenten. Lees hierover het interview met ervaringsdeskundigen […]

Praktijkvoorbeelden & interviews
23 november 2023
Platform-product

Het aspirant partnerschap ‘Samen opleiden van academische leraren’ richt zich op studenten van de Academische lerarenopleiding primair onderwijs (ALPO). Naast het primaire doel: uitstekende academische leraren opleiden, wil dit partnerschap de onderzoekende cultuur in het basisonderwijs versterken omdat dit bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs. Doelen die elkaar versterken, stelt programmaleider Zita Albon. “Als […]

Video's & podcasts
6 april 2023
Platform-product

In deze podcast gaan we in gesprek over het samenwerken aan inductie. Het partnerschap ‘Opleiden in de school’ is een van de drie deelnemers aan de pilot van OCW (voor het PO) ‘Doorlopende begeleiding startende leraren’. In deze tiende aflevering van de Podcast Samen Opleiden gaat gastheer Joep Stassen in gesprek over samenwerken in de […]

Publicaties & links
13 maart 2023
Platform-product

Dit katern gaat over de beheersing van klassenmanagement van aanstaande leraren, de uitdagingen waar zij in de praktijk tegenaan lopen, hoe het leerproces verloopt en hoe opleiders – vanuit scholen en instituten – hen daarbij kunnen ondersteunen. De inhoud van dit katern is gebaseerd op het promotieonderzoek van Tom Adams.

Praktijkvoorbeelden & interviews
13 februari 2023
Platform-product

Na jarenlang werken in de zorg, koos Femmy ten Brinke voor het onderwijs, of specifieker: voor het mbo. Als zij-instromer geeft ze huishoudelijke vakken op het Hoornbeeck College. Samen met haar schoolopleider Tanneke Aangeenbrug (HODOS) en instituutsopleider Alice Middelkoop (Driestar hogeschool) nam Femmy deel aan het leernetwerk ‘Bouwen aan een samenhangend curriculum voor zij-instromers’, georganiseerd […]