Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.
Ontdek het innovatieve spel van Opleidingsschool mbo-docent Limburg (OmdL), ontwikkeld om studenten en docenten in opleiding te ondersteunen bij het vertalen van abstracte leeruitkomsten naar concrete en praktische leerdoelen. Dit interactieve spel is beschikbaar in een kaartspel- en bordspelvariant en wordt aangevuld met een individueel werkblad en een achtergrondartikel over de ontwikkelde aanpak. De spellen […]
Eindpublicatie van het project Begeleiding Startende Leraren 2013-1019. Een bundeling van mooie praktijkvoorbeelden van BSL, interviews met betrokkenen en randvoorwaarden voor het doen slagen van de begeleiding van startende leraren. Er wordt teruggeblikt op het landelijke project, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst.
In de documentaireserie 100 dagen voor de klas zagen we presentatoren Tim den Besten en Nicolaas Veul als beginnende docenten op ISG Arcus, een middelbare school in Lelystad. In deze miniserie gaat de VO-raad met ervaren en startende leraren, schoolleiding en de schoolopleider van ISG Arcus in gesprek over de begeleiding van startende leraren.
Deze werkomgeving ondersteunt startende leraren en hun begeleiders en leidinggevenden om ervoor te zorgen dat starters zich snel thuis voelen in de school, hun werk optimaal kunnen doen, zonder zichzelf te overvragen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het gaat dus niet over het lesgeven, maar om alles erom heen.
Katern van de VO-raad dat vanuit het perspectief van verschillende starters in het onderwijs – een docent, teamleider, schoolleider en bestuurder – inzicht biedt in hun start in een nieuwe baan of rol, op de begeleiding die geboden wordt en de wensen die deze starters hebben ten aanzien van die begeleiding.
Deze handreiking van de VO-raad biedt je handvatten om te komen tot goed strategisch personeelsbeleid, dat wordt verbonden met de onderwijsdoelen die uw school wil bereiken. In de handreiking vind je kennis, tips en praktijkvoorbaalden.
Wil je binnen jouw (opleidings)school de begeleiding van startende leraren verbeteren, maar weet je niet waar te beginnen? Dan kan de Startwijzer je een stap verder helpen! De Startwijzer is een digitale scan die in beeld brengt hoe startende leraren ingewerkt en begeleid worden. Ook geeft de Startwijzer aan op welke onderdelen mogelijk winst te […]
Wat is de behoeften van een academische leerkracht op het gebied van hu inzet, professionalisering en kennisdeling? Een Leids consortium, waaronder de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden, deed onderzoek naar die vraag.
In deze reeks praktijkvoorbeelden van de VO-raad vertellen starters en hun begeleiders van verschillende scholen over hoe zij de begeleiding aan startende leraren vormgeven.
Dit document beschrijft hoe het samenwerkingsverband ‘Grijp je kans in het Onderwijs’ startende leraren ondersteunt met een flexibel inductietraject dat wordt afgestemd op de behoeften van elke starter, zoals zij-instromers, herintreders en trainees. Het traject richt zich op het verminderen van uitval, het versnellen van professionele groei en het bevorderen van een leven lang leren.