Leeromgeving

Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.


Doorzoek kennisbank

Type
Sector
Platform publicatie

Filter op onderwerp

29 resultaten
Video's & podcasts
12 oktober 2022

Video over interprofessioneel Samen Opleiden binnen Opleiden in School, Partnerschap Oost-Gelderland.

Video's & podcasts
24 mei 2022

Samen beoordelen in een partnerschap Samen Opleiden, wat komt daarbij kijken en hoe doe je het goed? Gastheer Joep Stassen gaat in gesprek met Beatrix Gilbert (lerarenopleider Engels bij de HvA) en Leontine van den Berg (programmaleider) van ROS Rijnland, een vo-partnerschap. Het belangrijkste aandachtspunt, benadrukken ze: het hebben van een gezamenlijke visie op wat ‘startbekwaam’ betekent, als basis om coherent en consequent samen te kunnen beoordelen.

Video's & podcasts
8 april 2022

Gastvrouw Marceline Schopman spreekt met drie studenten die hun lerarenopleiding binnen een partnerschap Samen Opleiden volgen. De studenten delen hun kijk op krachtig Samen Opleiden, hét weekthema van de Week van Samen Opleiden. Centraal staat de vraag: Wat is Samen Opleiden voor jou?

Video's & podcasts
7 april 2022

Aan de groeiende vraag naar flexibelere onderwijsvormen wordt tegemoetgekomen in de vorm van deeltijd en zij-instroom, of zelfs tussenvormen daarvan. Deze flexibilisering betekent dat aanstaande leraren worden opgeleid op maat, afgestemd op hun eerder verworven competenties. Gastheer Joep Stassen praat hierover met Annette Schaafsma (programmaleider Samen Opleiden), Elke Troost (coördinator zij-instroom) en Martin Hunziker (coördinator deeltijd), alle drie van de Marnix Academie.

Publicaties & links
18 oktober 2021

Rosanne Koops en Peter van der Zwaal zijn verantwoordelijk voor de werving en begeleiding van hybride docenten en zij-instromers voor het mbo en vo in hun eigen regio. Het aanbod van werknemers van buiten die geïnteresseerd zijn in het onderwijs is redelijk groot, toch wordt de match tussen zij-instromer of hybride docent en schoolorganisatie nog niet op grote schaal gemaakt.

Video's & podcasts
18 juni 2021

In deze eerste kennisvlog van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren trapt lerarenopleider en onderwijsonderzoeker Martijn van Schaik af door in gesprek met docent Marius Splinter te gaan over ontwikkelingsgericht werken: naar een theoriegestuurde onderwijspraktijk.

Publicaties & links
4 juni 2021

Ontwerpkit met handreikingen en instrumenten om als driehoek – student, schoolopleider, instituutsopleider – een samenhangend curriculum(onderdeel) te ontwerpen. Een samenhangend curriculum voldoet aan de geldende opleidingseisen, sluit aan bij de leermogelijkheden van de leerwerkplek, én komt tegemoet aan de leerbehoeften van de individuele student.

Video's & podcasts
19 maart 2021

Deze video geeft een beeld van de eerste opbrengsten en ervaringen van vier ontwerpnetwerken en biedt een informatieve en illustratieve inkijk in wat het betekent om in de driehoek aan een stukje samenhangend curriculum te werken.

Publicaties & links
19 maart 2021

Deelnemers en begeleiders van het ontwerpnetwerk vertellen over hun ervaringen en de uitgangspunten die het netwerk heeft opgeleverd. Ook bevat het katern aanbevelingen voor de implementatie van de ontwikkelde werkwijze.

Tools & scans
18 maart 2021

Een praatplaat kan op verschillende manieren worden ingezet tijdens de bijeenkomsten met het ontwerpnetwerk. Door de praatplaat steeds terug te laten komen, werkt de groep aan een gedeeld referentiekader en worden de verbanden tussen de onderdelen sterker en rijker.