Lerende leraar

Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.


Doorzoek kennisbank

Type
Sector
Platform publicatie

Filter op onderwerp

128 resultaten
Praktijkvoorbeelden & interviews
24 april 2025

In het rapport De Staat van het Onderwijs 2025 wordt de noodzaak van een geïntegreerde en systematische aanpak van inductie voor startende docenten benadrukt. Het praktijkvoorbeeld van Opleidingsschool Wijzer in Onderwijs laat zien hoe het vernieuwde inductieplan, inclusief aandacht voor werk-privébalans en professionele ruimte, het verschil maakt. Lees meer over hoe de samenwerking tussen coaches, […]

Video's & podcasts
15 april 2025

Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders  tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.

Tools & scans
3 april 2025

Met deze twee praktische tools kun je het inductienetwerk binnen jouw samenwerkingsverband analyseren en versterken. De Netwerkanalyse helpt je het netwerk rondom inductie en de relaties tussen actoren in beeld te brengen en biedt handvatten voor het versterken van de samenwerking op school-, bestuurs- en onderwijsregioniveau. De Actorenanalyse biedt een overzicht van de actoren en […]

Tools & scans
5 februari 2025

Radiant hogescholen ontwikkelden een toolbox om (aanstaande) leraren te ondersteunen bij het omgaan met professionele identiteitsspanningen. De toolbox bevat waaronder twee handreikingen, spanningskaarten incl. werkwijze, vragenlijsten incl. werkwijze en een agency-vragenkaartenset. Deze middelen helpen leraren om spanningen op de werkplek te herkennen en ermee te leren omgaan. Begeleiders zoals instituuts- en schoolopleiders kunnen de toolbox […]

Publicaties & links
15 januari 2025

Hoe positioneert jouw huisacademie zich? Richt je je vooral op de eigen organisatie, of zoek je ook samenwerking met andere scholen en organisaties in de regio? De komst van onderwijsregio’s maakt deze vraag actueler dan ooit. De dialoogkaart helpt coördinatoren en betrokkenen om in gesprek te gaan over visie, reikwijdte en toekomstgerichte keuzes. Ontdek hoe […]

Publicaties & links
28 november 2024

In dit rapport komt bij het beantwoorden van de hoofdvraag hoe het leiderschap van leraren in scholen versterkt kan worden aan bod hoe docenten deze rol op zich kunnen nemen en wat schoolbesturen kunnen doen om leiderschap te stimuleren.

Publicaties & links
28 november 2024

Dit katern van de VO-Academie is gewijd aan de professionele ontwikkeling en loopbaanoriëntatie van leidinggevenden in het voortgezet onderwijs. Het katern geeft scholen inzicht in en handvatten voor het begeleiden van leidinggevend talent.

Publicaties & links
28 november 2024

Onderzoek laat zien dat het personeelsbeleid van scholen nog lang niet altijd voorziet in het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van leraren. Het programma Voortgezet leren van de VO-raad heeft in een factsheet handvatten voor scholen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van leraren op een rij gezet.

Publicaties & links
18 november 2024

Dit onderzoek van het ECBO evalueert twee pilots binnen de subsidieregeling ‘Doorlopende begeleiding startende leraren’, gericht op inductiearrangementen voor starters. Het onderzoek analyseert competentiegroei, welbevinden, en uitval, met aanbevelingen voor effectieve begeleiding en succesfactoren op school-, partnerschap- en landelijk niveau.

Publicaties & links
8 september 2024

Deze notitie biedt, binnen de context van Waarborg 1 uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie, inzicht in de visie op leren en opleiden. Aan de hand van voorbeelden wordt het onderscheid tussen leren (het proces van de leraar-in-opleiding) en opleiden (de rol van de opleiders) uitgelegd. De notitie benadrukt het belang van een gezamenlijk […]