Kenmerkend voor de ondersteuning van de leerprocessen van (aankomende) leraren is de gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid van de partners binnen het partnerschap Samen Opleiden. De partners en betrokkenen in het partnerschap hebben de rollen, taken en functies gezamenlijk vastgesteld en actualiseren deze op gezette tijden.
De handleiding Grensverleggend samenwerken en regisseren in partnerschap is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een dynamische en complexe context. Het biedt inzichten in beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking, en introduceert het BACO-model als hulpmiddel voor veranderkundige processen. Een onmisbare bron voor wie grensverleggend wil werken aan de ontwikkeling van partnerschappen.
Deze kijkwijzer ondersteunt de organisatie van samenwerking en governance binnen je onderwijsregio. Het helpt collectieve afspraken te maken over het lerarentekort en de gezamenlijke organisatiekracht te bundelen. De publicatie bespreekt verschillende samenwerkingsmodellen, legt de belangrijkste aspecten van governance uit en biedt opties voor het aansturen van de samenwerking, met aandachtspunten uit onderzoek en praktijkervaringen van […]
Met deze leessuggesties bieden we je een aantal interessante artikelen over de vorming van onderwijsregio’s en de rol van organisatienetwerken. Met verwijzingen naar diverse onderzoekers zoals Edith Hooge en Patrick Kenis, biedt dit document waardevolle achtergronden voor effectief samenwerken en besturen binnen regionale onderwijsnetwerken. Fijne leestips voor wie verdieping zoekt in dit thema.
Binnen een partnerschap werken verschillende actoren samen ten bate van het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals. Maar wie doet nu wat en waarom? Hoe kom je tot een gezamenlijke meerwaarde? Het Platform heeft een innovatieve tool ontwikkeld in de vorm van een spel, dat partnerschappen ondersteunt in het denken en handelen rond de actoren in het […]
Hoe kan ‘oog hebben voor transitie’ je helpen om het leven en werk van jezelf en van anderen vreugdevoller te maken en tegelijkertijd verandering te implementeren? In dit webinar gegeven door Michiel Soeters van ‘De school voor transitie’ tijdens De week van Samen Opleiden 2024 neemt hij ons een uur lang rondom dit vraagstuk mee […]
Om een beeld te krijgen hoe de partnerschappen SO&P zich verhouden tot de onderwijsregio,hebben een groot aantal programmaleiders van partnerschappen SO&P een poll ingevuld. In de poll zijn vraagstukken opgenomen uit de eerste opdenksessie voor programmaleiders over hun rol in de onderwijsregio.
Deze factpack geeft inzicht in de landelijke stand van zaken over het aantal studenten dat opgeleid wordt binnen partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) met betrekking tot de ambitie 100% Samen Opleiden. De regionale factpacks met data per instelling zijn beschikbaar bij de opleidingen en kunnen op regionaal niveau of door de aan de instelling […]
In 2023 gaan de eerste Onderwijsregio’s van start. Hun grootste opdracht is: samen in de regio de schouders zetten onder de tekorten op de onderwijsarbeidsmarkt. Dat is geen geringe uitdaging. De verworvenheden van meer dan 20 jaar samen werken in Partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren kunnen hier een goede bijdrage aan leveren. De Voorlopersgroep Samen […]
Tijdens de bestuurlijke sessie tijdens het congres van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren op 13 april jl. gingen deelnemers uit partnerschappen met elkaar en met deelnemers uit de sectorraden, VOION/APPO en OCW in gesprek om beelden te delen en input te leveren voor zowel de verdere landelijke uitlijning van Onderwijsregio’s als de regionale aanpak […]
Platform Samen Opleiden & Professionaliseren een brainstormsessie georganiseerd over de ontwikkelingen rondom de onderwijsregio’s (voorheen RATO’s) en de consequenties hiervan voor de (positie van de) partnerschappen Samen Opleiden en Professionaliseren (SO&P). Met ruim 100 deelnemers (voornamelijk programmaleiders van de partnerschappen) is geïnventariseerd welke vraagstukken er op dit gebied leven en welke kansen en risico’s de […]