Dit document beschrijft hoe partnerschappen en opleidingen binnen het onderwijs kunnen werken met leeruitkomsten. Leeruitkomsten zijn meetbare resultaten die studenten moeten bereiken, zoals bepaalde kennis, vaardigheden en competenties. Door leeruitkomsten centraal te stellen, wordt het curriculum afgestemd op het eindniveau dat de student moet behalen. Dit proces maakt het mogelijk om onderwijs flexibeler en meer gepersonaliseerd in te richten, waarbij studenten verschillende leerpaden kunnen volgen om de gewenste uitkomsten te bereiken. Er wordt ook besproken hoe leeruitkomsten kunnen worden ontworpen, beoordeeld en geïntegreerd in het onderwijsplan, en hoe werkplekleren en blended learning hier een rol in spelen.
Deze gesprekskaart voor aanstaand academische leraren kunnen partnerschappen inzetten in de verschillende fasen en opleidingsjaren om het werkplekleren van academische leraren op academische vaardigheden in de praktijk te versterken. De gesprekskaart is een fluïde instrument dat kan worden aangepast aan de persoonlijke leerdoelen van de student, de opleidingsfase en de context van de school. Het […]
Het partnerschap SO&P is bij uitstek de context om het gesprek over de inzet van studenten en hun stagevergoeding te voeren. Het perspectief van de student en wat hij/zij aankan horen daarin meegenomen te worden. Zorgvuldig afgewogen afspraken over stagevergoedingen zorgen voor duidelijkheid over de leer- en arbeidsvoorwaarden. Deze gespreksleidraad is een hulpmiddel om hierover […]
Dit katern gaat over de beheersing van klassenmanagement van aanstaande leraren, de uitdagingen waar zij in de praktijk tegenaan lopen, hoe het leerproces verloopt en hoe opleiders – vanuit scholen en instituten – hen daarbij kunnen ondersteunen. De inhoud van dit katern is gebaseerd op het promotieonderzoek van Tom Adams.
Na jarenlang werken in de zorg, koos Femmy ten Brinke voor het onderwijs, of specifieker: voor het mbo. Als zij-instromer geeft ze huishoudelijke vakken op het Hoornbeeck College. Samen met haar schoolopleider Tanneke Aangeenbrug (HODOS) en instituutsopleider Alice Middelkoop (Driestar hogeschool) nam Femmy deel aan het leernetwerk ‘Bouwen aan een samenhangend curriculum voor zij-instromers’, georganiseerd […]
Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.
Bekijk thema