Het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie (2021) en het Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio (2025) beschrijven de basiskwaliteit van Samen Opleiden en geven partnerschappen en de onderwijsregio handvatten voor de verdere ontwikkeling hiervan. De basiskwaliteit wordt aangetoond aan de hand van vier waarborgen: de lerende leraar, de leeromgeving, de organisatie en de kwaliteitscultuur. In dit dossier hebben we de informatie over de kwaliteitskaders en de peer review gebundeld, zoals webinars, een podcast en verschillende relevante links en publicaties.
Erkende partnerschappen Samen Opleiden voeren elke zes jaar een ontwikkelingsgerichte peer review uit aan de hand van de waarborgen uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie. Het systeem van peer review komt voort uit het perspectief van gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen, schoolbesturen en opleidingen voor kwaliteitsontwikkeling van de partnerschappen. In onze uitgebreide online handreiking lees je alles wat je wilt weten over het proces en de ondersteuning hierbij vanuit de Peer Review Planner. Vanaf 2026 zal deze aangepast worden op het Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio (2025) en de werkwijze peer review (2026-2029).
De beoordelingsgerichte peer review vindt plaats in de periode april-mei van het laatste jaar van de aspirantfase. Voor deze review levert het aspirant-partnerschap een dossier aan waarover zij een gesprek voert met een panel van drie experts samen opleiden uit de Commissie beoordelingsgerichte peer review. Het panel beoordeelt op basis van het dossier en het gesprek of het aspirant-partnerschap de basiskwaliteit gerealiseerd heeft zoals deze is beschreven in het Kwaliteitskader Samen Opleiden en Inductie.
In deze reeks webinars geeft Miranda Timmermans, , lid van de schrijfgroep en lector Samen Opleiden & Professionaliseren aan de Marnixacademie, tekst en uitleg bij het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Professionaliseren, de beoordelingsgerichte peer review en de ontwikkelingsgerichte peer review.
In dit webinar lichten Miranda Timmermans (Marnix Academie) en Jacobijn Olthoff (Universiteit van Amsterdam) het nieuwe Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio toe. Ze gaan in op de achtergrond, de vier waarborgen, de betekenis voor partnerschappen en de werkwijze van peer review. Voor iedereen die met kwaliteit en samenwerking in opleiden bezig is.
In dit webinar gaat Miranda Timmermans in op de ontwikkelingsgerichte peer review, de duiding van de waarborgen en de meerwaarde van dialogische gespreksvoering. Het webinar en de bijbehorende presentatie zijn in eerste instantie bedoeld voor de panelleden van het bezoekend panel, maar is ook interessant en helpend voor het ontvangend partnerschap.
Aspirant-partnerschappen nemen vier jaar na de toekenning van de aspirantstatus deel aan een beoordelingsgerichte peer review. In deze video licht Miranda Timmermans toe hoe de werkwijze van de beoordelende peer review eruit ziet. Op de website van DUS-I vind je de uitgewerkte criteria voor de basiskwaliteit Samen Opleiden en de beoordelingsprocedure.
Theoretische noties en instrumenten voor kwaliteitscultuur in Samen Opleiden & Professionaliseren. Kwaliteitscultuur is een begrip dat steeds meer ingebed raakt in de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren. Sinds 2021 vormt het de vierde waarborg in het kwaliteitskader van SO&P. Dit katern biedt een verdieping in de theorie rondom kwaliteitscultuur en introduceert diverse instrumenten die specifiek […]
De Kritische Reflecties van vijftien partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren uit po, vo en mbo zijn geanalyseerd. In de Kritische Reflectie formuleren partnerschappen hun ontwikkelvragen als basis voor de ontwikkelingsgerichte peer reviewdag en geven zij context en toelichting. De analyse biedt inzicht in de thema’s die aan bod komen in de Kritische Reflecties en geeft […]
De commissie beoordelingsgerichte peer review van DUS-I heeft het evaluatieverslag van een groot aantal beoordelingsgerichte peer reviews gepubliceerd. Dit verslag geeft inzicht in de ervaringen en voortgang van de 13 aspirant-partnerschappen die in 2020 zijn gestart. Daarnaast zijn begeleidingsgesprekken gevoerd met partnerschappen die in 2021 en 2022 zijn begonnen.
Deze notitie biedt, binnen de context van Waarborg 1 uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie, inzicht in de visie op leren en opleiden. Aan de hand van voorbeelden wordt het onderscheid tussen leren (het proces van de leraar-in-opleiding) en opleiden (de rol van de opleiders) uitgelegd. De notitie benadrukt het belang van een gezamenlijk […]
n juni 2022 organiseerde het partnerschap School of Education een midterm review. Er werd gekozen voor een bijzondere vorm: een markt met themakraampjes. Programmaleider Irene Doornbos en panellid Pascale Lucassen vertellen over de organisatie en opbrengsten.
De ontwikkelingsgerichte peer review: in deze nieuwe aflevering van onze podcast Samen Opleiden vertellen Chris Kroeze en Dirkje Zwama over hun inzichten en ervaringen op basis van de pilots peer review die in 2021 plaatsvonden.
Het kwaliteitskader beschrijft de basiskwaliteit van Samen Opleiden en Inductie en geeft partnerschappen handvatten voor de verdere ontwikkeling hiervan. Aan de hand van het kwaliteitskader organiseren partnerschappen peer reviews.
In de Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen (2019) lees je meer over de wijze waarop het kwaliteitskader en de werkwijze van peer review gekoppeld zijn aan de subsidieverstrekking. In juli 2022 zijn enkele wijzigingen in de regeling gepubliceerd.
Op 26 januari 2021 hebben Dirkje Zwama van partnerschap Arnhem & Achterhoek en Pettra van Beveren van de Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) meegedaan aan de pilot rondom ontwikkelingsgerichte peer reviews. Een jaar later zitten ze weer bij elkaar. Dit keer in een peer review die ze zelf hebben georganiseerd.