De ontwikkelingsgerichte peer review: in deze nieuwe aflevering van onze podcast Samen Opleiden vertellen Chris Kroeze en Dirkje Zwama over hun inzichten en ervaringen op basis van de pilots peer review die in 2021 plaatsvonden.
De commissie beoordelingsgerichte peer review van DUS-I heeft het evaluatieverslag van een groot aantal beoordelingsgerichte peer reviews gepubliceerd. Dit verslag geeft inzicht in de ervaringen en voortgang van de 13 aspirant-partnerschappen die in 2020 zijn gestart. Daarnaast zijn begeleidingsgesprekken gevoerd met partnerschappen die in 2021 en 2022 zijn begonnen.
Deze notitie biedt, binnen de context van Waarborg 1 uit het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie, inzicht in de visie op leren en opleiden. Aan de hand van voorbeelden wordt het onderscheid tussen leren (het proces van de leraar-in-opleiding) en opleiden (de rol van de opleiders) uitgelegd. De notitie benadrukt het belang van een gezamenlijk […]
In dit webinar gaat Miranda Timmermans, lid van de schrijfgroep en lector Samen Opleiden & Professionaliseren aan de Marnixacademie, in op de ontwikkelingsgerichte peer review, de duiding van de waarborgen en de meerwaarde van dialogische gespreksvoering. Het webinar is in eerste instantie bedoeld voor de panelleden van het bezoekend panel, maar is ook interessant en […]
Deze podcast is opgenomen voor ‘De week van Samen Opleiden 2023’. Het thema is ‘Samen Opleiden sterk in ontwikkeling’. In deze special gaat Joke Kiewiet-Kester (projectleider Educatief-regionale samenwerking bij Academie Educatie van Hogeschool Arnhem en Nijmegen) in gesprek met prof. dr. Patrick Kenis (hoogleraar Public Governance aan de Universiteit van Tilburg). Centraal staat een wel […]
Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.
Bekijk thema