Kenmerkend voor de ondersteuning van de leerprocessen van (aankomende) leraren is de gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid van de partners binnen het partnerschap Samen Opleiden. De partners en betrokkenen in het partnerschap hebben de rollen, taken en functies gezamenlijk vastgesteld en actualiseren deze op gezette tijden.
Wat verstaan we precies onder ‘partnerschap’, ‘werkplekleren’ of ‘leeruitkomst’? In dit document van de Zuidelijke Educatieve Alliantie (ZEA) worden kern- en aanverwante begrippen uit samen opleiden en professionaliseren kort en krachtig toegelicht. Het biedt daarmee een gedeeld referentiekader voor het po-, vo- en mbo-werkveld van Samen Opleiden & Professionaliseren.
Deze gesprekskaart helpt partnerschappen Samen Opleiden om het gesprek te voeren over hun werkwijze in een veranderend onderwijslandschap. Door ontwikkelingen in onderwijsregio’s en de beweging naar 100% Samen Opleiden, verandert de verdeling van verantwoordelijkheden en staat facilitering van opleiders onder druk. De kaart biedt structuur en handvatten voor reflectie en besluitvorming op micro-, meso- en […]
Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar Samen Opleiden. Maar wat zeggen deze studies nu eigenlijk over de effecten? En welke effecten bedoelen we dan precies? In deze nieuwe publicatie brengt het Platform bestaande onderzoeken overzichtelijk in kaart en maakt onderscheid tussen drie typen effecten: op de voorbereiding van de leraar in opleiding, […]
Samen Opleiden draagt bij aan sterke leraren én aan de aanpak van het lerarentekort. In deze publicatie beschrijft het Platform de meerwaarde van gezamenlijke opleidingsverantwoordelijkheid in partnerschappen, en welke randvoorwaarden nodig zijn om die waarde te realiseren. Op basis van praktijkervaringen en onderzoek worden vijf waarden van Samen Opleiden uitgewerkt, waaronder kwaliteit van het onderwijs, […]
Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.
Hoe kunnen professionals in onderwijs, zorg en het sociale domein beter samenwerken om kinderen en jongeren optimaal te ondersteunen? In de publicatie Grenzen Overbruggen verkennen we het belang van interprofessioneel samenwerken in het onderwijs en daarbuiten. Aan de hand van vijf praktijkcontexten laten we zien hoe samenwerking tussen lerarenopleidingen, scholen en andere professionals bijdraagt aan […]
De handleiding Grensverleggend samenwerken en regisseren in partnerschap is een praktische gids voor programmaleiders die werken in een dynamische en complexe context. Het biedt inzichten in beleidsontwikkeling, projectmanagement en regionale samenwerking, en introduceert het BACO-model als hulpmiddel voor veranderkundige processen. Een onmisbare bron voor wie grensverleggend wil werken aan de ontwikkeling van partnerschappen.
Deze kijkwijzer ondersteunt de organisatie van samenwerking en governance binnen je onderwijsregio. Het helpt collectieve afspraken te maken over het lerarentekort en de gezamenlijke organisatiekracht te bundelen. De publicatie bespreekt verschillende samenwerkingsmodellen, legt de belangrijkste aspecten van governance uit en biedt opties voor het aansturen van de samenwerking, met aandachtspunten uit onderzoek en praktijkervaringen van […]
Met deze leessuggesties bieden we je een aantal interessante artikelen over de vorming van onderwijsregio’s en de rol van organisatienetwerken. Met verwijzingen naar diverse onderzoekers zoals Edith Hooge en Patrick Kenis, biedt dit document waardevolle achtergronden voor effectief samenwerken en besturen binnen regionale onderwijsnetwerken. Fijne leestips voor wie verdieping zoekt in dit thema.
Momenteel worden studenten van lerarenopleidingen al samen opgeleid binnen partnerschappen SO&P. Bij interprofessioneel Samen Opleiden breiden we dit uit naar studenten van diverse opleidingen en niveaus (mbo tot wo) die rond leerlingen samenwerken binnen het partnerschap SO&P. Deze notitie presenteert het doel, de context, verschillende verschijningsvormen, droombeelden, randvoorwaarden en vraagstukken.