MBO
PO
VO
Platform-product

Routekaart | Afwegingen bij stagevergoedingen in de onderwijsregio

De routekaart biedt handvatten voor onderwijsregio’s en partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren bij het maken van weloverwogen keuzes rond stagevergoedingen voor studenten. Omdat er binnen regio’s vaak sprake is van uiteenlopende afspraken en gewoonten, helpt deze routekaart om het gesprek hierover gestructureerd te voeren en afwegingen inzichtelijk te maken. De routekaart is inzetbaar als startpunt van het gesprek of als hulpmiddel bij het komen tot gezamenlijke afspraken.

Gerelateerde items

Publicaties & links
29 november 2023

Deze factpack geeft inzicht in de landelijke stand van zaken over het aantal studenten dat opgeleid wordt binnen partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) met betrekking tot de ambitie 100% Samen Opleiden. De regionale factpacks met data per instelling zijn beschikbaar bij de opleidingen en kunnen op regionaal niveau of door de aan de instelling […]

Publicaties & links
4 april 2023
Platform-product

OCW, sectorraden en vak- en onderwijsorganisaties streven ernaar dat vanaf 2030 alle leraren worden opgeleid in een partnerschap SO&P. Ook in de nieuw te vormen Onderwijsregio’s blijft deze ambitie gehandhaafd. Oberon onderzoek gedaan naar de redenen waarom zelfstandige scholen (i.e. éénpitters) nog niet zijn aangesloten bij partnerschappen SO&P. De resultaten zijn vastgelegd in deze factsheet […]

Publicaties & links
10 januari 2023

Notities met (veelgestelde) vragen en aandachtspunten voor partnerschappen over financiële modellen en krimpregio’s, ook in relatie tot de ambitie van 100% Samen Opleiden. De informatie is opgehaald uit de sessies groei met partnerschappen georganiseerd door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in 2022.

Publicaties & links
7 november 2022
Platform-product

Rond verschillende partnerschappen Samen Opleiden wordt gewerkt met zogenaamde kern-schil constructies. Het Platform signaleert dat de kern-schil constructie een belangrijke (kwantitatieve en kwalitatieve) bijdrage kan leveren aan de praktijk van het Samen Opleiden en het realiseren van de groeiambitie. Deze notitie schetst de context van de 100% Samen Opleiden ambitie, de doelen waarvoor de kern-schil constructie kan worden ingezet, de verschijningsvormen in de praktijk en bevat een advies aan het ministerie van OCW ten aanzien van de regeling.

Leeromgeving

Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.

Bekijk thema