Onderzoek naar hoe Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) het best kan worden vormgegeven om te komen tot 100% opleiden van studenten tot leraar via SO&P.
Het ministerie van OCW heeft samen met de sectorraden de ambitie om vóór 2030 alle studenten die een lerarenopleiding volgen, op te leiden via Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) partnerschappen. Per sector is er een eigen snelheid richting 2030. In het verlengde daarvan is er de wens om het opleiden van leraren te verbinden met de verdere professionele ontwikkeling van de leraar. Op dit moment wordt naar schatting 39% van alle studenten die in Nederland een lerarenopleiding volgen, opgeleid via SO&P.
Notities met (veelgestelde) vragen en aandachtspunten voor partnerschappen over financiële modellen en krimpregio’s, ook in relatie tot de ambitie van 100% Samen Opleiden. De informatie is opgehaald uit de sessies groei met partnerschappen georganiseerd door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren in 2022.
Binnen de aspirant Opleidingsschool Rijnland (mbo) wordt al enige tijd het gesprek over groei gevoerd. Omdat de opleidingscapaciteit van de teams binnen de verschillende opleidingslocaties van mboRijnland al optimaal wordt benut, kan groei in het aantal studenten alleen gerealiseerd worden door uitbreiding met nieuwe partners of samenwerking met andere mbo partnerschappen.
Het vo-partnerschap Trion is in de afgelopen jaren gegroeid (in aantal partners en aantal studenten) en zal de komende periode naar verwachting verder groeien, ingegeven door de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het partnerschap in de regio. De koers voor de uitbreiding wordt bepaald op basis van de visie, waarin iedere school zijn eigen unieke profiel en […]
Deze handreikingen zijn bedoeld om het gesprek in de regio en binnen partnerschappen over de uitbreidingsstrategie Samen Opleiden (zowel kwantitatief als kwalitatief) te voeden. De gespreksleidraad bestaat uit 1. vragen die het gesprek kunnen voeden en 2. een overzicht van mogelijke varianten om het samen opleiden uit te breiden.
Kenmerkend voor de ondersteuning van de leerprocessen van (aankomende) leraren is de gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid van de partners binnen het partnerschap Samen Opleiden. De partners en betrokkenen in het partnerschap hebben de rollen, taken en functies gezamenlijk vastgesteld en actualiseren deze op gezette tijden.
Bekijk thema