OCW, sectorraden en vak- en onderwijsorganisaties streven ernaar dat vanaf 2030 alle leraren worden opgeleid in een partnerschap SO&P. Ook in de nieuw te vormen Onderwijsregio’s blijft deze ambitie gehandhaafd. Oberon onderzoek gedaan naar de redenen waarom zelfstandige scholen (i.e. éénpitters) nog niet zijn aangesloten bij partnerschappen SO&P. De resultaten zijn vastgelegd in deze factsheet inclusief handvatten en informatie over hoe zelfstandige scholen zich kunnen aansluiten.
De routekaart biedt handvatten voor onderwijsregio’s en partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren bij het maken van weloverwogen keuzes rond stagevergoedingen voor studenten. Omdat er binnen regio’s vaak sprake is van uiteenlopende afspraken en gewoonten, helpt deze routekaart om het gesprek hierover gestructureerd te voeren en afwegingen inzichtelijk te maken. De routekaart is inzetbaar als startpunt […]
Deze factpack geeft inzicht in de landelijke stand van zaken over het aantal studenten dat opgeleid wordt binnen partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) met betrekking tot de ambitie 100% Samen Opleiden. De regionale factpacks met data per instelling zijn beschikbaar bij de opleidingen en kunnen op regionaal niveau of door de aan de instelling […]
In de publicatie Vensters op twintig jaar Samen Opleiden & Professionaliseren beschrijft Edmee Suasso de Lima de Prado de belangrijkste mijlpalen en ontwikkelingen van Samen Opleiden in de afgelopen twintig jaar. In zeven vensters geeft ze inzicht in de inhoudelijke, financiële en kwaliteitsmatige groei van deze opleidingsvorm. Wat is er veranderd en waarom? En hoe […]
Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? Dit katern an de VO-raad geeft een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Het doel is om door middel van deze publicatie de dialoog te stimuleren binnen de […]
Kenmerkend voor de ondersteuning van de leerprocessen van (aankomende) leraren is de gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid van de partners binnen het partnerschap Samen Opleiden. De partners en betrokkenen in het partnerschap hebben de rollen, taken en functies gezamenlijk vastgesteld en actualiseren deze op gezette tijden.
Bekijk thema