Wat verstaan we onder kwaliteitscultuur bij Samen Opleiden? Hoe geef je er handen en voeten aan en hoe kun je de kwaliteitscultuur in je partnerschap versterken? Miranda Timmermans en Myrte Legemaate gaan tijdens deze webinar in op deze vragen en geven zij (praktische) inzichten en handreikingen waar partnerschappen mee aan de slag kunnen. Ze maken daarbij gebruik van de ervaringen en opbrengsten uit het LOCK-traject dat we het afgelopen jaar hebben uitgevoerd met zo’n 50 collega’s uit partnerschappen.
In de publicatie Vensters op twintig jaar Samen Opleiden & Professionaliseren beschrijft Edmee Suasso de Lima de Prado de belangrijkste mijlpalen en ontwikkelingen van Samen Opleiden in de afgelopen twintig jaar. In zeven vensters geeft ze inzicht in de inhoudelijke, financiële en kwaliteitsmatige groei van deze opleidingsvorm. Wat is er veranderd en waarom? En hoe […]
Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? Dit katern an de VO-raad geeft een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Het doel is om door middel van deze publicatie de dialoog te stimuleren binnen de […]
Partnerschappen SO&P voeren volop het gesprek binnen het partnerschap, tussen partnerschappen en breder in de regio over het Samen Opleiden en de partnerschappen in de onderwijsregio’s. Ter ondersteuning en om het gesprek te voeden over de positie, kwaliteit, organisatie en financiering van het Samen Opleiden en professionaliseren in de onderwijsregio(-vorming) heeft het Platform een aantal […]
Het partnerschap SO&P is bij uitstek de context om het gesprek over de inzet van studenten en hun stagevergoeding te voeren. Het perspectief van de student en wat hij/zij aankan horen daarin meegenomen te worden. Zorgvuldig afgewogen afspraken over stagevergoedingen zorgen voor duidelijkheid over de leer- en arbeidsvoorwaarden. Deze gespreksleidraad is een hulpmiddel om hierover […]