Sterk in onderwijsregio’s
Terug naar alle dossiers
Organisatie & samenwerking

Sterk in onderwijsregio’s

Intro

Samen Opleiden | Sterk in onderwijsregio’s

Het oplopende lerarentekort vraagt om landelijke regie en de bereidheid van alle betrokken partijen om samen te werken. In een werkplan heeft minister Wiersma met de sectorraden en lerarenorganisaties afspraken gemaakt over vier thema’s die bijdragen aan de aanpak van het lerarentekort: regionale samenwerking, onderwijstijd, bevoegdheden en opleiden van leraren. Per 2025 is er een (bijna) dekkend netwerk van onderwijsregio’s waar de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P), de Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) en de regionale allianties deel van uit maken. Via dit (groei)dossier houden wij jullie op de hoogte rond de ontwikkelingen van onderwijsregio’s.

De partnerschappen SO&P zijn een belangrijke partner in de onderwijsregio’s en hebben veel in te brengen op de thema’s opleiden, begeleiden en professionaliseren. In de onderwijsregio’s wordt dat voortgebouwd op infrastructuren die in de afgelopen 20 jaar in de regio’s zijn opgebouwd in de partnerschappen SO&P.

Logboek

Logboek | Inzicht in Onderwijsregio’s: Samen Opleiden in ontwikkeling

Deze logboekserie volgen we twee programmaleiders van partnerschappen Samen Opleiden binnen verschillende onderwijsregio’s op drie momenten in de tijd. In deze interviews delen zij hun ervaringen en inzichten in het proces van Samen Opleiden, de bestuurlijke uitdagingen en de veranderende rol van programmaleiders binnen de nieuwe context van de onderwijsregio’s. Door de voortgang in de onderwijsregio’s te volgen, biedt deze serie waardevolle lessen en inspiratie voor partnerschappen die gezamenlijk werken aan het opleiden van de leraren van morgen.

Jenny van Eijma, Onderwijsregio Haaglanden

Jenny van Eijma is programmamanager van de Opleidingsschool Mondriaan, onderdeel van de Onderwijsregio Haaglanden. Met haar achtergrond in managementwetenschappen en ervaring in bestuurlijke vraagstukken combineert Jenny strategische doelen met de dagelijkse praktijk binnen de opleidingsschool. De Onderwijsregio Haaglanden, waarin ko, po, vo en mbo samenwerken, staat voor de uitdaging om de groeiende diversiteit aan opleidingsvarianten te combineren met kwaliteitsborging en samenwerking.

Femke Gerritsen, Onderwijsregio Twente–Achterhoek–Oost Salland

Femke Gerritsen is opleidingsfunctionaris op het Bonhoeffer College en programmaleider van de Academische Opleidingsschool Oost-Nederland, een partnerschap met vier instituten en zes scholen. Sinds 2024 is ze kwartiermaker voor de onderwijsregio Twente–Achterhoek–Oost Salland, waar ze werkt aan een integrale aanpak voor SO&P en RAP om het lerarentekort aan te pakken en professionalisering te versterken. Haar verbindende kracht en vernieuwende werkprocessen zijn essentieel voor de regionale samenwerking.

Actueel

Actueel

Opdenksessie | Doorontwikkeling Samen Opleiden
Subsidieaanvraag | Aanvulling, verbreding of verdieping onderwijsregio’s 2025
Actueel | Wat als aansluiten bij een onderwijsregio richting 2025 nog niet lukt?
Meer nieuws artikelen
Kennisbank

Kennisbank

3 resultaten
Publicaties & links
8 september 2024

Deze kijkwijzer ondersteunt de organisatie van samenwerking en governance binnen je onderwijsregio. Het helpt collectieve afspraken te maken over het lerarentekort en de gezamenlijke organisatiekracht te bundelen. De publicatie bespreekt verschillende samenwerkingsmodellen, legt de belangrijkste aspecten van governance uit en biedt opties voor het aansturen van de samenwerking, met aandachtspunten uit onderzoek en praktijkervaringen van […]

Publicaties & links
19 augustus 2024

Met deze leessuggesties bieden we je een aantal interessante artikelen over de vorming van onderwijsregio’s en de rol van organisatienetwerken. Met verwijzingen naar diverse onderzoekers zoals Edith Hooge en Patrick Kenis, biedt dit document waardevolle achtergronden voor effectief samenwerken en besturen binnen regionale onderwijsnetwerken. Fijne leestips voor wie verdieping zoekt in dit thema.

Publicaties & links
25 oktober 2023

Tijdens de opdenksessie van 21 september en 28 november 2023 over de positie partnerschappen SO&P als onderdeel van de onderwijsregio, maakten we gebruik van intercollegiale denkkracht van de circa 100 deelnemers. De sessies waren erop gericht om het eigen denken en handelen te versterken. De deelnemers hebben zich gebogen over de vraagstukken die spelen rondom […]

Meer kennisbank artikelen
GROW-tool

GROW-tool | Sterk in onderwijsregio’s

De onderwijsregio’s zijn van grote invloed op de partnerschappen Samen Opleiden & Professionaliseren, aangezien de functies van de onderwijsregio voor een belangrijk deel overeenkomen met de functies die de partnerschappen momenteel vervullen. De GROW-tool helpt partnerschappen SO&P om in de onderwijsregio’s vanuit het overkoepelende doel (GOAL), via een analyse van de huidige stand van zaken (REALITY) een passende route te kiezen (OPTIONS) en tot slot aanbevelingen mee te geven voor het vervolg (WAY FORWARD).

Podcast

Podcast Samen Opleiden | #11 Samen Opleiden sterk in ontwikkeling

Podcast Samen Opleiden | #11 Samen Opleiden sterk in ontwikkeling

Deze podcast is opgenomen voor ‘De week van Samen Opleiden 2023’. Het thema is ‘Samen Opleiden sterk in ontwikkeling’. In deze special gaat Joke Kiewiet-Kester (projectleider Educatief-regionale samenwerking bij Academie Educatie van Hogeschool Arnhem en Nijmegen) in gesprek met prof. dr. Patrick Kenis (hoogleraar Public Governance aan de Universiteit van Tilburg). Centraal staat een wel […]

Q&A regeling 2025

Q&A over subsidieregeling onderwijsregio’s 2025

Met de subsidieregeling Landelijk dekkend netwerk onderwijsregio’s kunnen de samenwerkende partners binnen de onderwijsregio’s samen een aanvraag doen voor de regionale aanpak van de tekorten. Partnerschappen SO&P c.q. de aantallen studenten die opgeleid worden op opleidingsscholen gaan vanaf 2025 volledig mee in de aanvraag van de onderwijsregio.

Van 17 juni 2024 (09.00 uur) tot en met 15 oktober 2024 (16.00 uur) kunnen penvoerders de subsidie aanvragen via DUS-I. Bekijk de vragen en antwoorden over de regeling of neem contact met DUS-I op. Voor advies kun over de vorming van een onderwijsregio of het aansluiten bij een onderwijsregio kun je contact opnemen met de Realisatie-Eenheid.

Hoe zorgen we dat we in 2025 voldoende middelen ontvangen om de kwaliteit SO&P in stand te houden in ons partnerschap?
  • In het subsidiebedrag is een bedrag van € 1.250 per student of zij-instromer/PDG opgenomen
    voor de begeleiding van studenten en zij-instromers die hun opleiding op de werkplek volgen
    binnen een opleidingsschool of aspirant-opleidingsschool. Dit is hoger dan het bedrag van 955,00 euro in de voorgaande regeling. Ophoging komt door het vervallen van de vaste voet wat in het bedrag is verrekend. Dit leidt wel tot herverdeeleffecten. Want leid je als partnerschap minder dan rond de 350 studenten op, dan kom je onder de 100.000 euro uit wat eerder de vaste voet was voor ieder partnerschap. Partnerschappen met meer dan 350 studenten gaan er dus op vooruit.
  • Maak helder wat de minimale bekostiging is die nodig is om de studenten in het partnerschap in 2025 op te kunnen leiden (organisatie, begeleidings- en opleidingsinfrastructuur, ondersteuning etc.). Maak indien van toepassing helder welke bekostiging nodig is naast het samen opleiden om vanuit het partnerschap ook in andere functies van de onderwijsregio een rol te vervullen (denk bijvoorbeeld aan professionaliseren, begeleiden starters).
    Ga hierover in gesprek met de stuurgroep/regiegroep in het partnerschap en met de penvoerders van de onderwijsregio(’s) waarbinnen de vestigingen van het partnerschap SO&P valt/vallen.
Welke rol spelen wij als partnerschap SO&P in de administratie en opgave van studenten?

Bij een aanvraag door de onderwijsregio worden de studentenaantallen 2023-2024 van de vestigingen opleidingsscholen die deelnemen aan de onderwijsregio opgenomen in de aanvraag. De penvoerder van de onderwijsregio is hiervoor verantwoordelijk.  Het zal bij een aantal partnerschappen SO&P zo zijn, dat afhankelijk waar de verschillende vestigingen van de scholen zijn gesitueerd, de aantallen door verschillende penvoerders van de betreffende onderwijsregio’s worden opgenomen in de aanvraag in die onderwijsregio.

  • Studenten die meegeteld kunnen worden in een onderwijsregio voor de financiering in 2025, zijn van lerarenopleidingen die meetekenen/meegetekend hebben voor in ieder geval het thema opleiden in de aanvraag van de betreffende onderwijsregio. Dus alleen deze studenten tellen mee! In de oude TKO staat aangegeven welke type studenten meetellen. Dit geldt ook voor 2025.
  • De vestigingen van opleidingsscholen en aspirant-opleidingsscholen binnen eenonderwijsregio leiden in het schooljaar 2023-2024 gezamenlijk minimaal 150 studenten en zij-instromers op. Er is geen ondergrens voor aspirant-partnerschappen meer qua aantallen studenten.
  • Gespecialiseerd Onderwijs vestigingen zijn partners in SO&P die soms zowel in PO als VO onderwijsregio’s met eenzelfde brinnummer meedoen. Dit levert problemen op bij het tellen. Neem hierover contact op met DUSi/RE.
  • Neem voor de eisen die aan de administratie worden gesteld als programmaleider van het partnerschap contact op met de penvoerder van de onderwijsregio(‘s). Aandachtspunten in de administratie zijn: zorg dat de aantallen van een vestiging bij de juiste aanvraag worden meegenomen, voorkom dubbeltelling, zorg voor een check op de opgegeven studenten bij zowel de vestiging als het instituut voor lerarenopleidingen.
  • De samenwerkingsovereenkomst/convenant van het partnerschap SO&P maakt ook onderdeel uit van de aanvraag door de betreffende onderwijsregio(‘s). Tevens wordt gevraagd naar het

 

 

projectnummer van het partnerschap. Officieel is het penvoerderschap nu belegd bij de onderwijsregio. Maar gelden voor samen opleiden zullen (voor een deel) doorgeleid gaan

worden, afhankelijk van de afspraken die worden gemaakt naar een vertegenwoordiger van het partnerschap. Dit zal in de meeste gevallen de huidige penvoerder van het partnerschap SO&P zijn.

Hoe gaan we in ons partnerschap om met (de bekostiging van) eventuele groei in relatie tot de subsidie 2025 op basis van het aantal studenten 2023-2024?

In de aanvraag van de betreffende onderwijsregio is ook de uitwerking opgenomen van de ambitie om 100% van de studenten en zij-instromers op te leiden op opleidingsscholen binnen de onderwijsregio die werken conform het Kwaliteitskader Samen Opleiden en Inductie. Het is dan ook belangrijk om te investeren in groei van studenten op opleidingsscholen daar waar de 100% deelname van studenten aan samen opleiden nog niet is gerealiseerd. Dit vraagt een (voor)investering van de onderwijsregio omdat de middelen in 2025 worden toegekend op basis van de studentaantallen uit 2023-2024 (dus een T-1 bekostiging). Ga het gesprek in de onderwijsregio aan of en hoe deze groei kan worden gefinancierd. In de onderwijsregio zijn mogelijk aanvullende middelen beschikbaar, naast de vergoeding per student. Verken of deze middelen ook kunnen worden benut om de groei te financieren, bijvoorbeeld door nieuwe partners (vestigingen, lerarenopleidingen) te laten toetreden en/of de opleidingscapaciteit van de bestaande samenwerkingspartners te vergroten.

Hoe komen we als partnerschap die onder meerdere onderwijsregio’s vallen aan de middelen vanuit de diverse onderwijsregio’s?
  • Als verschillende vestigingen uit het partnerschap onder andere onderwijsregio’s vallen, betekent dit dat de middelen van het partnerschap uit verschillende onderwijsregio’s komen. Maak over deze financieringsstromen als partnerschap heldere afspraken met de penvoerders van de betrokken onderwijsregio’s en let erop dat de minimale bekostiging om de basiskwaliteit van het samen opleiden daarbij geborgd is.
  • Over de financiële verantwoording van het samen opleiden/partnerschap(pen) SO&P in de onderwijsregio worden afspraken gemaakt binnen de betreffende onderwijsregio.
  • Als middelen vanuit verschillende onderwijsregio’s komen die geografisch aan elkaar grenzen, hoeft dat niet te leiden tot organisatorische opsplitsing van het partnerschap. Het is in dit geval belangrijk dat het partnerschap duidelijke afspraken maakt over de financieringsstromen met de penvoerders van de betrokken onderwijsregio’s.
Blijven de ontwikkelingsgerichte peer review en de beoordelingsgerichte peer review bestaan in de nieuwe regeling?

In het werkplan ‘Samen voor het beste onderwijs’ wordt het volgende principe als uitgangspunt voor de vorming van de onderwijsregio’s genoemd: “aansluiten bij het bestaande en de kwaliteit hiervan (zoals groei naar 100% studenten opleiden via SO&P)”. In de subsidieregeling Landelijk dekkend netwerk van Onderwijsregio 2025 is de beoordelingsgerichte peer review van lichting 2021 opgenomen.