MBO
PO
VO

Verslag | Verslag van bevindingen beoordelingscommissie aspirant-opleidingsscholen

In dit verslag van bevindingen wordt eerst ingegaan op de laatste aanvraagronde voor aspirant-opleidingsscholen in 2017. Daarna komen de belangrijkste bevindingen van alle drie aanvraagrondes aan bod. Met deze bevindingen kunnen de aspirant-opleidingsscholen én de erkende opleidingsscholen hun voordeel doen.

Gerelateerde items

Publicaties & links
3 september 2025

Wat verstaan we precies onder ‘partnerschap’, ‘werkplekleren’ of ‘leeruitkomst’? In dit document van de Zuidelijke Educatieve Alliantie (ZEA) worden kern- en aanverwante begrippen uit samen opleiden en professionaliseren kort en krachtig toegelicht. Het biedt daarmee een gedeeld referentiekader voor het po-, vo- en mbo-werkveld van Samen Opleiden & Professionaliseren.

Publicaties & links
6 december 2022
Platform-product

Deze handreiking biedt handvatten voor partnerschappen Samen Opleiden om inzichtelijk te maken hoe de visie en het beroepsbeeld in de praktijk vorm en inhoud krijgt aan de hand van de vier waarborgen van het landelijk kwaliteitskader, bijvoorbeeld middels een kerndocument Samen Opleiden of opleidingsplan. Deze handreiking geeft hiervoor suggesties, tips en adviezen

Publicaties & links
18 januari 2022

In de Regeling tegemoetkoming kosten opleidingsscholen (2019) lees je meer over de wijze waarop het kwaliteitskader en de werkwijze van peer review gekoppeld zijn aan de subsidieverstrekking. In juli 2022 zijn enkele wijzigingen in de regeling gepubliceerd.

Praktijkvoorbeelden & interviews
12 maart 2020

Ook al werkte opleidingsschool RPO Rijnmond al jaren hard aan de eigen kwaliteit, de aspirant-fase was pittig. ‘De accreditatie was een mooi markeringspunt. Het is goed om de buitenwereld eens stevig naar je te laten kijken.’

Lerende leraar

Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.

Bekijk thema