MBO
PO
VO
Platform-product

Gespreksleidraad | Vergoedingen voor onbevoegden op weg naar bevoegdheid

Het partnerschap SO&P is bij uitstek de context om het gesprek over de inzet van studenten en hun stagevergoeding te voeren. Het perspectief van de student en wat hij/zij aankan horen daarin meegenomen te worden. Zorgvuldig afgewogen afspraken over stagevergoedingen zorgen voor duidelijkheid over de leer- en arbeidsvoorwaarden. Deze gespreksleidraad is een hulpmiddel om hierover binnen het partnerschap SO&P het gesprek te voeren, weloverwogen keuzes te maken en tot gezamenlijke afspraken te komen.

Met de vorming van de onderwijsregio’s komen verschillende partnerschappen SO&P, maar ook verschillende onderwijssectoren samen. Mogelijk hebben deze partijen verschillende afspraken over stagevergoedingen. De routekaart helpt onderwijsregio’s bij het maken van zorgvuldige keuzes rondom stagevergoedingen. Of het gaat om het starten van het gesprek of het maken van afspraken, de routekaart biedt richting en ondersteuning.

Gerelateerde items

Publicaties & links
28 maart 2025
Platform-product

In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een sleutelrol. Volgens leraren in opleiding is deze begeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk zijn toegerust voor die rol? En hoe kunnen zij zich ontwikkelen tot werkplekopleiders? Dit katern in de reeks van het […]

Publicaties & links
24 september 2024

Dit document biedt handvatten voor het werken met leeruitkomsten in het onderwijs. Leeruitkomsten zijn meetbare doelen die studenten moeten behalen, zoals kennis, vaardigheden en competenties. Door ze centraal te stellen, kunnen curricula flexibeler en persoonlijker worden ingericht. Het document bespreekt hoe leeruitkomsten ontworpen, beoordeeld en geïntegreerd worden, en hoe werkplekleren en blended learning hierbij ondersteunen.

Tools & scans
5 februari 2024
Platform-product

Deze gesprekskaart voor aanstaand academische leraren kunnen partnerschappen inzetten in de verschillende fasen en opleidingsjaren om het werkplekleren van academische leraren op academische vaardigheden in de praktijk te versterken. De gesprekskaart is een fluïde instrument dat kan worden aangepast aan de persoonlijke leerdoelen van de student, de opleidingsfase en de context van de school. Het […]

Publicaties & links
17 april 2023
Platform-product

In de publicatie Vensters op twintig jaar Samen Opleiden & Professionaliseren beschrijft Edmee Suasso de Lima de Prado de belangrijkste mijlpalen en ontwikkelingen van Samen Opleiden in de afgelopen twintig jaar. In zeven vensters geeft ze inzicht in de inhoudelijke, financiële en kwaliteitsmatige groei van deze opleidingsvorm. Wat is er veranderd en waarom? En hoe […]

Organisatie

Kenmerkend voor de ondersteuning van de leerprocessen van (aankomende) leraren is de gezamenlijkheid en gedeelde verantwoordelijkheid van de partners binnen het partnerschap Samen Opleiden. De partners en betrokkenen in het partnerschap hebben de rollen, taken en functies gezamenlijk vastgesteld en actualiseren deze op gezette tijden.

Bekijk thema