VO

Katern | Werk maken van Strategisch HRM

“Ondersteun de professionele ontwikkeling van medewerkers en geef teams professionele ruimte.” Dit is een van de tien opdrachten aan bestuurders en schoolleiders die zijn opgenomen in het geheel herziene katern over strategisch personeelsbeleid in het vo. Het katern biedt besturen en scholen geen blauwdruk voor strategisch personeelsbeleid, maar een compact overzicht van onderliggende uitgangspunten, werkende principes en concrete handvatten.

Gerelateerde items

Video's & podcasts
24 april 2022

Bij het Samen Opleiden en de inductie van startende leraren komt ook HRM om de hoek kijken. In deze podcastaflevering spreken Martiene Enserink, coördinerend schoolopleider van opleidingsschool Landstede MBO in de regio Zwolle, en Tommer Franken, opleidingscoördinator binnen het VO-partnerschap NOD Haaglanden, met gastheer Joep Stassen over hun inzichten en ervaringen met het verbinden van HRM en inductie. Die verbinding wordt in deze twee partnerschappen op verschillende manieren vormgegeven.

Tools & scans
6 oktober 2021

De website bevat een overzicht van loopbaanmogelijkheden, inspirerende portretten en handreikingen en tips voor leraren en voor schoolleiders en HR-professionals die hen daarbij kunnen ondersteunen. De website heeft tot doel om een inspiratiebron te zijn en een landelijk verzamelpunt van instrumenten, achtergronden en handreikingen voor loopbaanontwikkeling en -ondersteuning van leraren.

Tools & scans
1 juni 2021

De Loopbaancompetentietool, ontwikkeld door Marinka Kuijpers, helpt leraren om hun loopbaan te beïnvloeden. Leidinggevenden en HR-managers kunnen het gebruiken bij de begeleiding van medewerkers en in ontwikkelgesprekken. Ook kunnen ze de tool inzetten om een ontwikkelcultuur in de organisatie te bevorderen.

Publicaties & links
20 december 2016

Dit katern legt de verbinding tussen inzichten vanuit het HRM-beleid en de professionele ontwikkeling van leraren gedurende de loopbaan. Het reikt bouwstenen aan waarmee opleidingsscholen een gemeenschappelijke basis kunnen creëren voor ‘een cultuur van leren’. Van: Ton Roelofs.