Dit document biedt handvatten voor het werken met leeruitkomsten in het onderwijs. Leeruitkomsten zijn meetbare doelen die studenten moeten behalen, zoals kennis, vaardigheden en competenties. Door ze centraal te stellen, kunnen curricula flexibeler en persoonlijker worden ingericht. Het document bespreekt hoe leeruitkomsten ontworpen, beoordeeld en geïntegreerd worden, en hoe werkplekleren en blended learning hierbij ondersteunen.
Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar Samen Opleiden. Maar wat zeggen deze studies nu eigenlijk over de effecten? En welke effecten bedoelen we dan precies? In deze nieuwe publicatie brengt het Platform bestaande onderzoeken overzichtelijk in kaart en maakt onderscheid tussen drie typen effecten: op de voorbereiding van de leraar in opleiding, […]
In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een sleutelrol. Volgens leraren in opleiding is deze begeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk zijn toegerust voor die rol? En hoe kunnen zij zich ontwikkelen tot werkplekopleiders? Dit katern in de reeks van het […]
Deze gesprekskaart voor aanstaand academische leraren kunnen partnerschappen inzetten in de verschillende fasen en opleidingsjaren om het werkplekleren van academische leraren op academische vaardigheden in de praktijk te versterken. De gesprekskaart is een fluïde instrument dat kan worden aangepast aan de persoonlijke leerdoelen van de student, de opleidingsfase en de context van de school. Het […]
Het partnerschap SO&P is bij uitstek de context om het gesprek over de inzet van studenten en hun stagevergoeding te voeren. Het perspectief van de student en wat hij/zij aankan horen daarin meegenomen te worden. Zorgvuldig afgewogen afspraken over stagevergoedingen zorgen voor duidelijkheid over de leer- en arbeidsvoorwaarden. Deze gespreksleidraad is een hulpmiddel om hierover […]
Het partnerschap Samen Opleiden op basis van de visie op het leren van de leraar, een samenhangende en consistente leeromgeving. Deze leeromgeving ondersteunt (aankomende) leraren in hun leer- en ontwikkelproces als professional. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid, verbinding tussen theorie en praktijk, en samenhang en verbinding tussen het leren op het opleidingsinstituut en op de werkplek.
Bekijk thema