Praktijkvoorbeeld | Inductie van nieuwe docenten vraagt om een systeemaanpak

In het rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2025‘ wordt de nadruk gelegd op het belang van een systeemaanpak voor de inductie van startende docenten. In dit praktijkvoorbeeld delen Maaike Nap, Lous Lieber en Annelies Eisinga van partnerschap Wijzer in Onderwijs hun ervaringen met het vernieuwen van het inductieprogramma, gericht op het ondersteunen van beginnende docenten tijdens hun eerste jaren.

Beginnende docenten ervaren de overgang van opleiding naar praktijk vaak als een grote uitdaging. Het nieuwe inductieprogramma van Wijzer in Onderwijs legt de nadruk op een driejarig traject dat de vakbekwaamheid versnelt en daarnaast aandacht schenkt aan werk-privébalans en de ontwikkeling van een professionele identiteit. De vernieuwde aanpak biedt meer structuur, duidelijkere verantwoordelijkheden en een grotere focus op de professionele ruimte van de beginnende docenten. Voor meer details over dit praktijkvoorbeeld en het volledige artikel, lees je verder in het online magazine van de Onderwijsinspectie.

Meer over inductie

Bekijk ook ons dossier ‘Begeleiding van Startende Leraren’ voor aanvullende tools, inzichten en best practices om de inductie van nieuwe docenten te versterken.

Gerelateerde berichten