Op 17 januari heeft de Onderwijsraad een belangrijk advies gepubliceerd over de toekomst van lerarenopleidingen. Met bijna 400 verschillende routes naar het leraarschap in Nederland benadrukt de Onderwijsraad het belang van borging van de bekwaamheid van aanstaande leraren, ongeacht de opleidingsroute. Het advies gaat in op de rol van de overheid bij deze borging en onderstreept de waarde van werkplekleren en praktijkbeoordelingen in samenwerking met scholen. Zie de reactie van de PO-Raad op het gehele advies. Hieronder op een rij wat van belang is op het gebied van Samen Opleiden. Zie hiervoor ook het artikel van VH.
Het advies van de Onderwijsraad benadrukt de cruciale rol van scholen in het opleiden en beoordelen van aanstaande leraren. De praktische kwaliteiten van aanstaande leraren worden het beste beoordeeld binnen de schoolcontext waarin zij werkzaam zijn. Hierbij pleit de Onderwijsraad voor nauwe samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen. Dit sluit naadloos aan bij de visie van Samen Opleiden & Professionaliseren, waarin instituutsopleiders en praktijkopleiders gezamenlijk de ontwikkeling en beoordeling van aanstaande leraren vormgeven. De raad adviseert onder meer om praktijkopleiders standaard inspraak te geven in praktijkbeoordelingen en deze beoordelingen te baseren op waarnemingen in diverse praktijksituaties. Dit vereist een structurele training van beoordelaars, zodat zij op een lijn komen in hun beoordelingsmethodieken. In de huidige praktijk bestaan hierover al bestuurlijke afspraken binnen Samen Opleiden & Professionaliseren. De raad pleit voor een wettelijke basis om deze afspraken te versterken en te verbreden naar alle lerarenopleidingen.
De Onderwijsraad onderstreept ook dat het betrekken van schoolopleiders bij de beoordeling niet alleen bijdraagt aan de kwaliteit van startende leraren, maar ook een belangrijke impuls geeft aan de professionalisering van schoolteams. Het biedt leraren de kans om zich te verhouden tot actuele bekwaamheidseisen en te leren van collega’s en instituutsopleiders.
Voor het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren biedt het advies van de Onderwijsraad aanknopingspunten om het thema ‘samen beoordelen’ verder te verdiepen. Hoe kunnen scholen en lerarenopleidingen nog intensiever samenwerken om praktijkbeoordelingen effectief en betrouwbaar te maken? Dit is een vraagstuk dat ook centraal staat in de activiteiten 2025 van het Platform. Op onze website vind je meer informatie over de rol van Samen Opleiden bij werkplekleren en samen beoordelen.
Bekijk ook onze eerdere artikelen over dit thema: