Hoe maak je leeruitkomsten toegankelijk en praktisch uitvoerbaar? Vivian Vrehen en Daphne Geurts, schoolopleiders bij Opleidingsschool mbo-docent Limburg (OmdL), ontwikkelden een innovatieve aanpak om studenten te helpen leerdoelen te formuleren: een spel in zowel kaart- als bordspelvorm. Door inzichten van partners VISTA College, Gilde Opleidingen en Fontys Hogeschool samen te brengen, hebben zij een instrument gecreëerd dat leeruitkomsten vertaalt naar concrete, werkbare leerdoelen.
Vivian, met een achtergrond in onderwijskunde, zag dat docenten in opleiding vaak worstelden met het vertalen van abstracte leeruitkomsten naar praktische doelen. Om deze uitdaging toegankelijker te maken, bedacht ze een kaartspel. Met Daphne’s kritische blik en gevoel voor vormgeving werd het spel verder verfijnd en getest. Het succes van de kaartspelvariant leidde tot de ontwikkeling van een bordspel, dat met veel enthousiasme werd ontvangen tijdens een netwerkbijeenkomst. Beide spellen worden nu gedeeld met andere opleidingsscholen en kunnen aangepast worden aan de eigen huisstijl.
De spellen zijn het resultaat van de intensieve samenwerking binnen OmdL en sluiten aan bij de ambitie om docenten in opleiding beter voor te bereiden op de praktijk. “Het spel verlaagt de drempel om leeruitkomsten te formuleren,” vertellen Vivian en Daphne. Het instrument draagt bij aan een betere aansluiting tussen de theorie van de lerarenopleiding en de praktijk van het mbo. De spellen richten zich op twee doelgroepen: startende docenten, vooral zij-instromers, en studenten van de lerarenopleiding. Waar mbo-stages eerder als spannend werden ervaren, heeft het spel geholpen om deze perceptie te veranderen. Het biedt praktijkvoorbeelden en stimuleert een dialoog, waardoor studenten beter begrijpen hoe zij hun rol binnen het mbo kunnen vormgeven.
Het kaartspel helpt studenten om leeruitkomsten te beoordelen en te categoriseren. Via gesprekken met peers en begeleiders stellen ze SMART-leerdoelen op en bedenken ze activiteiten om deze te bereiken. Het bordspel volgt dezelfde principes, maar maakt overeenkomsten en verschillen tussen spelers visueel inzichtelijk. Het proces is interactief en stimuleert reflectie en zelfinzicht.
Het spel weerspiegelt de kernwaarden van OmdL: co-creatie, hybride werkplekcurricula en adaptieve begeleiding. Werkplekbegeleiders gebruiken het spel als vast onderdeel van het pdg-traject (pedagogisch-didactisch getuigschrift), waarmee leerdoelen centraal staan in de begeleiding.
Ontdek hoe dit spel jouw partnerschap kan versterken. Bekijk hier de templates van het bord- en kaartspel en pas ze aan jouw eigen huisstijl aan.