10 december 2020

Podcast Samen Opleiden | #5 De stem van de lerende

Het begrip ‘de stem van de lerende’ bespreekt de bevlogen Ingrid Paalman-Dijkenga, lector Goede Onderwijspraktijken bij VIAA hogeschool in Zwolle en winnaar met haar PET Talk in De week van Samen Opleiden, in deze aflevering met gastheer Joep Stassen. In de basis gaat dit begrip over het luisteren naar de leerling, over de hele breedte van po tot hbo en wo: het zien van degene die jij in jouw klas hebt. Het doel van het leerproces, dat wat je samen doet in die klas, kun je op deze manier samen verkennen. Want bij wie gezien wordt, ontstaat energie om ook te gaan handelen en leiderschap op te pakken.

De leerling en leraar hebben beiden een stem in dat proces. Die beide stemmen en de wederzijdse aspiraties komen nadrukkelijk met een gedeelde verantwoordelijkheid in het leerproces. Vanaf dag één kun je dit als leraar opbouwen met de leerlingen in de klas en kun je het gesprek steeds verder intensiveren. Dit is een uitnodiging voor leraren om ook gedurende het leerproces en de groei van leerlingen te kijken: weten we allemaal nog waar we mee bezig zijn? Bovendien is het een vraag aan leerlingen om gedurende hun groei steeds te reflecteren op: wat past eigenlijk bij mij?

Werken met de stem van de lerende omvat het gevoel van eigenwaarde en de verbinding met elkaar, de betrokkenheid bij wat er gebeurt in de klas, de school en de maatschappij, en het doelbewustzijn waarmee beide partijen hun leiderschap en verantwoordelijkheid nemen in het leerproces. De vaak gehanteerde begrippen relatie, autonomie en competentie zijn hier onlosmakelijk mee verbonden. We werken samen aan kwaliteit om elke leerling uiteindelijk diens eigen plek te geven in de maatschappij.

Ingrid Paalman heeft haar onderzoek uitgevoerd binnen een groot partnerschap in Almere. Wat ze daar terugkreeg was dat de bewustwording dat je mag handelen vanuit de visie van de school, de gemeenschapszin in het Samen Opleiden bekrachtigt. Deze gedeelde bewustwording vormt ook een sterke gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan en ‘good practices’ te delen.

Kernachtige vragen die Ingrid Paalman de lerende voorlegt zijn:

  • “Begrijpen wij met elkaar wat we aan het doen zijn en wat onze aspiraties zijn?”
  • “Wie ben jij als mens en hoe kun jij je verder ontwikkelen? Wat is jouw verhaal?”
  • “Hoe leid ik mijn eigen proces van leren?”
  • “Hoe leer je elkaar levenswaardig te leren en ook levenswaardig te leven?”

En voor de leraar:

  • “Wie wil jij zijn naar leerlingen toe?”
  • “Word jij gezien in deze school?”

Luisteren

Direct online, of via Spotify, Apple Podcasts (iTunes) of Stitcher.

Interessant?

Deel deze aflevering met anderen en abonneer u op ons kanaal in uw app. De volgende aflevering vindt u ook in de eerstvolgende nieuwsbrief en op de website van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Bovendien worden onze afleveringen gedeeld op het podcastkanaal van de VO-raad.

Podcast Samen Opleiden

Podcast Samen Opleiden is voor iedereen die professioneel te maken heeft met opleiden en professionaliseren binnen het onderwijs. In elke aflevering spreekt gastheer Joep Stassen nieuwe gasten over actuele ontwikkelingen in het opleiden en professionaliseren van onze toekomstige leraren.

Overzicht alle afleveringen

 


Nieuws 19 april 2021

Ontwerpnetwerk | Een curriculum in samenhang

De organisatie van uw partnerschap Samen Opleiden staat en de samenwerking is intensief. Er is ruimte om volgende stappen te […]

Meer lezen »

Nieuws 16 april 2021

20 mei 2021 | Themabijeenkomst ‘Samen Opleiden ten tijde van corona’

Op donderdag 20 mei van 15.30 uur tot 17.00 uur organiseert het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren PO een nieuwe […]

Meer lezen »