MBO
PO
VO

Zelfevaluatiekader | Kwaliteit versterken en monitoren

Het Zelfevaluatiekader (ZEK) is een wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht instrument om de kwaliteit van Samen Opleiden en Professionaliseren op opleidingsscholen in beeld te brengen, te monitoren en te borgen. De kracht van het ZEK ligt in de volgende kenmerken:

  • Wetenschappelijk onderbouwd en praktijkgericht: Het ZEK is sinds 2010 ontwikkeld door Hogeschool de Kempel en Driestar Educatief in nauwe samenwerking met partners uit het werkveld. Het ZEK wordt voortdurend doorontwikkeld.
  • Praktische tools: Het instrument biedt handige downloadbare posters en een toelichting om het teamgesprek over Samen opleiden & Professionaliseren te ondersteunen.
  • Aansluiting op landelijke kaders: De zeven ZEK-componenten sluiten aan op de vier waarborgen van het Landelijk Kwaliteitskader (LKK).
  • Gebruiksvriendelijke rapportages: Na het invullen van ZEKonline kan een school eenvoudig een schoolgebonden rapportage en ontwikkelplan in pdf-vorm downloaden. Directies en teams kunnen hiermee aan ontwikkelpunten van de organisatie werken.
  • Meerdere niveaus: Het ZEK maakt het mogelijk om informatie op school-, bestuurs- en partnerschapsniveau te genereren.

Kwaliteitscultuur

Als er sprake is van een kwaliteitscultuur hebben alle betrokken binnen het partnerschap Samen Opleiden oog voor kwaliteit en wordt vanuit een gedeelde visie in een open dialoog met alle actoren gewerkt aan de verbetering van kwaliteit binnen het partnerschap. Dit betekent dat regelmatig een open gesprek wordt gevoerd over aandachtspunten, waarin het geven en ontvangen van feedback centraal staat.

Bekijk thema