Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? Dit katern an de VO-raad geeft een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Het doel is om door middel van deze publicatie de dialoog te stimuleren binnen de school tussen de verschillende betrokkenen bij de begeleiding van starters.
Op de website Startkracht van de HAN vind je praktische ondersteuning voor (startende) leraren. De drie hoofdthema’s – GRIP op jezelf, GRIP op je groep en GRIP op de schoolorganisatie – bieden overzichtelijke ingangen met podcasts, kennisclips, artikelen en andere hulpmiddelen voor herkenbare uitdagingen in de eerste onderwijsjaren.
In het rapport De Staat van het Onderwijs 2025 wordt de noodzaak van een geïntegreerde en systematische aanpak van inductie voor startende docenten benadrukt. Het praktijkvoorbeeld van Opleidingsschool Wijzer in Onderwijs laat zien hoe het vernieuwde inductieplan, inclusief aandacht voor werk-privébalans en professionele ruimte, het verschil maakt. Lees meer over hoe de samenwerking tussen coaches, […]
Dit rapport van Voion onderzoekt de geografische mobiliteit van startende leraren in het voortgezet onderwijs. Het blijkt dat de meeste starters zich vestigen in Randstedelijke provincies, terwijl regio’s als Drenthe, Flevoland en Zeeland relatief weinig leraren aantrekken. Het rapport biedt inzichten voor het aanpakken van regionale tekorten en benadrukt het belang van een strategische spreiding […]
Met deze twee praktische tools kun je het inductienetwerk binnen jouw samenwerkingsverband analyseren en versterken. De Netwerkanalyse helpt je het netwerk rondom inductie en de relaties tussen actoren in beeld te brengen en biedt handvatten voor het versterken van de samenwerking op school-, bestuurs- en onderwijsregioniveau. De Actorenanalyse biedt een overzicht van de actoren en […]
Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.
Bekijk thema