Dit onderzoek van het ECBO evalueert twee pilots binnen de subsidieregeling ‘Doorlopende begeleiding startende leraren’, gericht op inductiearrangementen voor starters. Het onderzoek analyseert competentiegroei, welbevinden, en uitval, met aanbevelingen voor effectieve begeleiding en succesfactoren op school-, partnerschap- en landelijk niveau.
Deze infographic van Voion biedt inzicht in de factoren die bijdragen aan de uitval van startende docenten. Het helpt bij het begrijpen van de uitdagingen waarmee nieuwe docenten te maken hebben en biedt handvatten om de doorstroom in het onderwijs te verbeteren. Een waardevolle bron voor iedereen die betrokken is bij het begeleiden en ondersteunen […]
Deze handreiking van de VO-raad biedt je handvatten om te komen tot goed strategisch personeelsbeleid, dat wordt verbonden met de onderwijsdoelen die uw school wil bereiken. In de handreiking vind je kennis, tips en praktijkvoorbaalden.
De POScast is een podcast van het Partnerschap Opleiden in de School. Kortweg het POS. Een partnerschap tussen opleidingen en werkveld, waar samen opleiden, samen professionaliseren en samen onderzoeken centraal staat. In deze reeks impact maken voor de startende leraar en het onderwijs gaan Claudia en Patrick in gesprek met collega’s over de peilers uit […]
Dit whitepaper van VfPf biedt inzicht in de inductie van startende professionals in het primair onderwijs. Het richt zich op de essentiële stappen voor effectieve begeleiding van beginnende docenten en helpt organisaties bij het creëren van ondersteunende structuren voor hun loopbaanontwikkeling. Het document biedt praktische tips en aanbevelingen voor het versterken van de startperiode en […]
Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.
Bekijk thema