VO

Bundel | Doorlopend leren

Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO presenteert de publicatie ‘Doorlopend leren’. Een bundeling van inspirerende praktijkvoorbeelden over de doorlopende lijn in de professionalisering van de leraar. De publicatie beschrijft mooie initiatieven, van onder andere AOS Zuidoost-Brabant en AOS Noordoost-Brabant, Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), om het samen opleiden en professionaliseren écht met elkaar te integreren. [2019]

Gerelateerde items

Tools & scans
5 februari 2025

Radiant hogescholen ontwikkelden een toolbox om (aanstaande) leraren te ondersteunen bij het omgaan met professionele identiteitsspanningen. De toolbox bevat waaronder twee handreikingen, spanningskaarten incl. werkwijze, vragenlijsten incl. werkwijze en een agency-vragenkaartenset. Deze middelen helpen leraren om spanningen op de werkplek te herkennen en ermee te leren omgaan. Begeleiders zoals instituuts- en schoolopleiders kunnen de toolbox […]

Publicaties & links
28 november 2024

In dit rapport komt bij het beantwoorden van de hoofdvraag hoe het leiderschap van leraren in scholen versterkt kan worden aan bod hoe docenten deze rol op zich kunnen nemen en wat schoolbesturen kunnen doen om leiderschap te stimuleren.

Publicaties & links
28 november 2024

Eindpublicatie van het project Begeleiding Startende Leraren 2013-1019. Een bundeling van mooie praktijkvoorbeelden van BSL, interviews met betrokkenen en randvoorwaarden voor het doen slagen van de begeleiding van startende leraren. Er wordt teruggeblikt op het landelijke project, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst.

Video's & podcasts
28 november 2024

In de documentaireserie 100 dagen voor de klas zagen we presentatoren Tim den Besten en Nicolaas Veul als beginnende docenten op ISG Arcus, een middelbare school in Lelystad. In deze miniserie gaat de VO-raad met ervaren en startende leraren, schoolleiding en de schoolopleider van ISG Arcus in gesprek over de begeleiding van startende leraren.

Lerende leraar

Het partnerschap Samen Opleiden heeft een gezamenlijk en gedragen beeld van het beroep van leraar en heeft dat vertaald in een visie op het leren en opleiden van leraren. Deze visie heeft betrekking op de wijze waarop de leraar een bijdrage kan leveren aan het leren van leerlingen en aan het functioneren van de school. Op basis van het beroepsbeeld zijn toetsbare doelstellingen uitgewerkt voor het opleiden van aankomende leraren, en voor de verdere ontwikkeling van de leraar als professional gedurende de loopbaan.

Bekijk thema