PO
Platform-product

Katern | De rol van de onderzoekscoördinator

Hoe positioneer je de academische leraar binnen de organisatie, zodat de school/het bestuur optimaal van die meerwaarde profiteert? Dit katern betreft vier interviews met bestuurders/directies/personeelsfunctionarissen van vier onderwijsorganisaties die een substantieel aantal academische leraren in huis hebben.

Gerelateerde items

Publicaties & links
6 mei 2025

Binnen de opleidingsscholen zijn verschillende rollen te onderscheiden in de begeleiding van de studenten. Het voorstel van de ADEF Adviescommissie ‘Samen opleiden en professionaliseren’ in 2019 is de rollen niet meer op deze wijze in te delen, er wordt op dit moment steeds meer samengewerkt tussen de partners. In voorliggend rollenportfolio is onderscheid gemaakt in elf rollen opgenomen in een nieuw model.

Video's & podcasts
15 april 2025

Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar creëren ook de randvoorwaarden om dit in de school mogelijk te maken. In deze film, ontwikkeld in samenwerking met Schoolleiders VO, zie je hoe de beroepsstandaard voor schoolleiders  tot uiting komt in verschillende leiderschapspraktijken.

Publicaties & links
3 februari 2023

De afgelopen jaren ontving het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren regelmatig vragen van mensen met een coördinerende functie in het partnerschap. Vragen over beleid, wet- en regelgeving, zeker ook vragen over projectmanagement en veranderkundige processen. In 2021 is hiervoor een ontwikkeltraject opgezet. Op basis van de bevindingen uit het eerste traject, is dit werkboek samengesteld.

Publicaties & links
10 november 2020

In het kader van het 45-jarig jubileum publiceert Velon De Staat van de Lerarenopleider. Een online uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020.