Het lijkt simpel: als het lerarenberoep aantrekkelijker wordt zal het lerarentekort afnemen. Naast meer ontwikkeltijd en de broodnodige betere beloning voor leraren, gaat er steeds meer aandacht naar het versterken en verruimen van loopbaan- en carrièreperspectieven voor leraren.
Het idee van een doorlopende leerlijn staat daarbij centraal: een soepele overgang vanaf de lerarenopleiding naar de begeleidende school en vervolgens een continue professionele ontwikkeling tijdens de loopbaan van de leraar. In dit dossier zetten we interessante tools, producten en publicaties die samenhangen met de loopbaan van leraren voor je op een rij.
Een sterke loopbaanontwikkeling draagt bij aan de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep en stimuleert duurzame professionele groei. In dit blok vind je praktische hulpmiddelen en bronnen die leraren ondersteunen in het vormgeven van hun carrière. Van inspiratie tot concrete handvatten, deze tools en websites helpen zowel leraren als scholen om loopbaanmogelijkheden te verkennen en te benutten.
Ontdek waardevolle bronnen die loopbaanontwikkeling en professionele groei van leraren ondersteunen. Van inspirerende praktijkvoorbeelden tot praktische instrumenten en publicaties die inzicht geven in de mogelijkheden binnen het leraarsberoep.
Dit katern van de VO-Academie is gewijd aan de professionele ontwikkeling en loopbaanoriëntatie van leidinggevenden in het voortgezet onderwijs. Het katern geeft scholen inzicht in en handvatten voor het begeleiden van leidinggevend talent.
Onderzoek laat zien dat het personeelsbeleid van scholen nog lang niet altijd voorziet in het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van leraren. Het programma Voortgezet leren van de VO-raad heeft in een factsheet handvatten voor scholen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van leraren op een rij gezet.
Marjan Terweij is directeur Verpleging en Verzorging van het Koning Willem I College in Den Bosch. Toen de coronacrisis uitbrak moest er snel worden geschakeld. “In die periode is plots veel nieuw werk ontstaan zoals het aanpakken van de examens, de stages en het onderwijs. Dan merk je eigenlijk hoe veelzijdig dit beroep van docent is.”
Het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren VO presenteert de publicatie ‘Doorlopend leren’. Een bundeling van inspirerende praktijkvoorbeelden over de doorlopende lijn in de professionalisering van de leraar. De publicatie beschrijft mooie initiatieven, van onder andere AOS Zuidoost-Brabant en AOS Noordoost-Brabant, Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en de Zeeuwse Academische Opleidingsschool (ZAOS), om het samen opleiden en professionaliseren écht met elkaar te integreren. [2019]
Hoe geef je als leraar met passie en plezier vorm aan je loopbaan? En hoe verbind je HRM met Samen Opleiden en inductie? Ontdek waardevolle inzichten en praktische handvatten in een inspirerend webinar en podcast, waarin ervaringen en ideeën uit de praktijk centraal staan.
Ter ere van ‘De dag van de leraar 2021’ verzorgen Marco Snoek en Erik Ex een webinar over de vraag hoe leraren met plezier en passie hun loopbaan over langere tijd vorm kunnen geven. In het webinar wordt www.loopbaanleraren.nl gelanceerd, een website boordevol inspiratie en handvatten bij het nemen van loopbaanstappen.
Bij het Samen Opleiden en de inductie van startende leraren komt ook HRM om de hoek kijken. In deze podcastaflevering spreken Martiene Enserink, coördinerend schoolopleider van opleidingsschool Landstede MBO in de regio Zwolle, en Tommer Franken, opleidingscoördinator binnen het VO-partnerschap NOD Haaglanden, met gastheer Joep Stassen over hun inzichten en ervaringen met het verbinden van […]