In de spotlight | De rol van de schoolleider in Samen Opleiden

Samen Opleiden & Professionaliseren vraagt om actieve betrokkenheid van schoolleiders. Zij zijn niet alleen ambassadeur, maar ook verbinder, creëren de voorwaarden voor een krachtige leeromgeving en zijn betrokken bij de ontwikkeling én uitvoering van Samen Opleiden. Deze rollen zijn verder uitgewerkt in deze dialoogkaart (januari 2024).

Schoolleiders dragen daarmee direct bij aan een goede voorbereiding van de lerende op de beroepspraktijk. Maar Effecten van Samen Opleiden (oktober 2025) reiken verder. Het versterkt ook de professionalisering van startende docenten en zittende medewerkers en draagt bij aan de ontwikkeling van de school als lerende organisatie, en daarmee aan de kwaliteit van onderwijs. Dit sluit nauw aan bij de leiderschapspraktijken zoals beschreven in de nieuwe beroepsstandaard voor schoolleiders in het vo. In de video ‘De rol van de schoolleider in Samen Opleiden & Professionaliseren’ (april 2025) vertellen een aantal schoolleiders vo hoe zij die rol invulling geven.

Strategisch HRM begint bij de schoolleider

Met het lerarentekort en de toenemende diversiteit van studenten wordt de verbindende rol van de schoolleider alleen maar belangrijker. Deze ontwikkelingen raken immers sterk aan strategisch HRM-beleid. Want studenten zijn je toekomstige collega’s en studerende en startende collega’s hebben nog begeleiding nodig. Een goede afstemming tussen HR, schoolopleiders en schoolleiders zorgt ervoor dat het mes aan twee kanten snijdt en zowel de medewerkers als het onderwijs in ontwikkeling blijven.

In de schijnwerpers

Eerder publiceerden we al materiaal speciaal voor schoolleiders:

Komend jaar zetten we graag nog extra inspirerende praktijken in de schijnwerpers.

Oproep

Ken jij een schoolleider die een voorbeeld is bij het versterken van Samen Opleiden, begeleiden en professionaliseren? Laat het ons dan weten via platformsamenopleiden@vo-raad.nl.

Gerelateerde berichten