De onderwijsregio Noord-Nederland PO heeft de vijf partnerschappen primair onderwijs in de regio de opdracht gegeven om meer eensluidend op te leiden. Een van de aandachtspunten is afstemming van de rollen van de werkplekbegeleider, schoolopleider en instituutsopleider. Het is de bedoeling dat de vijf partnerschappen komen tot uniforme rolbeschrijvingen van deze actoren die voor de hele onderwijsregio gelden.
Om daarmee een begin te maken, speelden de programmaleiders van de vijf partnerschappen het spel ‘Partnerschap als leerlandschap’. Jan Bosscha, programmaleider van opleidingsschool Fryslan, is een van hen.
“Door dit spel te spelen kregen we een goed beeld van hoe we deze rollen nu in onze partnerschappen invulling geven”, vertelt Jan. “Doordat je tijdens het spel de verschillende opleiders positioneert en de rollen invult, kwamen de overeenkomsten en verschillen tussen onze partnerschappen goed naar voren. Dat leidde tot gesprek en meer onderling begrip. Mede op basis van deze gesprekken hebben we de rolbeschrijvingen opnieuw bekeken, herschreven en vastgesteld. Wij hebben door dit spel als het ware een nieuwe beginsituatie geformuleerd op basis waarvan we hierin vervolgstappen kunnen zetten.”
Een andere opbrengst vindt Jan dat hij de positie en het belang van de werkplekbegeleider beter in beeld heeft gekregen. “Tijdens het spel bleek dat de werkplekbegeleider er nóg meer toe doet dan ik al wist. Dat kwam doordat het spel verschillende rollen van een lerarenopleider aanreikt aan de hand waarvan we onder andere de rol van de werkplekbegeleider onder de loep hebben genomen. We hebben samen verkend hoe je deze rollen terugziet in de wijze waarop je als partnerschap de rollen van de werkplekbegeleider, schoolopleider en instituutsopleider invult.”
Jan doelt hier op de volgende zes rollen van de lerarenopleider ( Lunenberg, Dengerink, & Korthagen, 2013):
Jan is enthousiast over het spel omdat het de waarde en de positionering van de drie verschillende actoren goed in beeld brengt. “Het spel geeft inzicht in hoe de anderen en jijzelf naar de verschillende actoren kijken en je voert daarover een goed gesprek. De zes rollen van de lerarenopleider helpen je om in dat gesprek focus aan te brengen. Het is natuurlijk belangrijk dat je goed naar elkaar luistert en je best doet om elkaar te begrijpen. Wij deden het spel met programmaleiders, maar je kunt het in alle lagen van het partnerschap en de onderwijsregio inzetten om de rollen en de samenwerking van de drie verschillende opleiders te bespreken en nader in te vullen.”
In deze reeks interviews delen professionals hun ervaringen met het spel Partnerschap als leerlandschap, dat is ontwikkeld door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Dit spel ondersteunt partnerschappen in het onderwijs bij het evalueren en versterken van de samenwerking tussen de verschillende actoren binnen een leerlandschap. De gesprekken geven inzicht in hoe opleiders – van instituutsopleider tot werkplekbegeleider – elkaar kunnen aanvullen en versterken om (aanstaande) leraren optimaal te ondersteunen. Deze reeks biedt waardevolle praktijkverhalen van professionals die het spel inzetten voor reflectie, samenwerking en kwaliteitsverbetering binnen het partnerschap.