De ADEF Adviescommissie heeft een vernieuwd rollenportfolio gepubliceerd voor partnerschappen Samen Opleiden. Het document biedt concrete handvatten om de verschillende rollen in de begeleiding van studenten te benoemen, te positioneren én verder te ontwikkelen. Het nieuwe model bevat elf rollen, ingebed in een gezamenlijke leeromgeving en met oog voor de praktijk van samenwerking.
In het eerdere ADEF Rollenportfolio (2016) werden begeleidingsrollen nog gegroepeerd in vier ‘schillen’. Sindsdien zijn partnerschappen verder ontwikkeld en is de praktijk van Samen Opleiden complexer én rijker geworden. Daarom is gekozen voor een nieuw model dat elf rollen beschrijft, zonder strakke indeling in ringen. Dit sluit beter aan bij de werkelijkheid van samen opleiden: dynamisch, gezamenlijk en steeds in ontwikkeling.
Het portfolio onderstreept dat de kwaliteit van begeleiding niet de verantwoordelijkheid is van één partij, maar een gedeelde opgave van scholen en opleidingen. Het biedt taal en structuur om deze verantwoordelijkheid gezamenlijk vorm te geven. De rollen zijn niet hiërarchisch georganiseerd, maar in samenhang beschreven. Ze kunnen per context en partnerschap anders worden ingevuld.
Het rollenportfolio is nadrukkelijk bedoeld als hulpmiddel. Partnerschappen kunnen het gebruiken voor: