Omdat Opleidingsschool Noordermarke (vo) is uitgebreid met nieuwe scholen en opleidingsinstituten, nodigde programmaleider Ellen van Opzeeland alle schoolopleiders en instituutsopleiders van het partnerschap uit om samen het spel ‘Partnerschap als leerlandschap’ te spelen. “We moesten elkaar opnieuw vinden in de samenwerking. Het spelelement past goed bij de eigenheid van ons partnerschap: ‘spelenderwijs ontdekken’.
Naast versterking van de samenwerking tussen de verschillende actoren, speelden de opleiders van Opleidingsschool Noordermarke het spel ook met het doel de werkplekbegeleider duidelijker te positioneren, vertelt Ellen. “De werkplekbegeleider trekt het meeste met de student op, dus de relatie tussen student en werkplekbegeleider heeft de grootste impact op de ontwikkeling van de student. Daarom hebben we ons tijdens het spel ook beziggehouden met de vraag: is de werkplekbegeleider een lerarenopleider?”
Er deden dertig opleiders mee aan de twee uur durende bijeenkomst. Om aan de hand van het spel een goed gesprek te kunnen voeren werd de groep verdeeld in drie groepen. “Het vraagt behoorlijk wat tijd om alles goed voor te bereiden”, vertelt Ellen. “Je moet allereerst het materiaal maken en verzamelen. Het bevordert het spelplezier als het materiaal stevig is en er mooi uitziet. Verder moet je het doel van de bijeenkomst vaststellen, bedenken hoe je de zaal inricht en welke instructie je gaat geven aan de spelleiders van de groepen. Ook heb ik de deelnemers ter voorbereiding de rolbeschrijvingen van de instituutsopleider, de schoolopleider en de werkplekbegeleider toegestuurd. Daardoor konden zij het gesprek goed voorbereid met elkaar voeren.”
Het spel introduceert zes rollen van de lerarenopleider aan de hand waarvan de deelnemers het gesprek hebben gevoerd over de invulling van de eigen rol. “Mensen werden zich niet alleen bewuster van hun eigen rol, maar ook van wat de collega’s doen en te doen hebben”, vertelt Ellen. “We hebben met elkaar vastgesteld dat de werkplekbegeleider weldegelijk een opleider is. Het gesprek heeft geleid tot bewustwording in alle gremia en is een impuls voor onze kwaliteitscultuur.”
De uitkomsten van het gesprek zullen worden vertaald naar de professionalisering van de verschillende actoren. “Om ervoor te zorgen dat de professionalisering goed aansluit op de verschillende rollen, hebben we alle inzichten en opmerkingen die tijdens het spel naar voren kwamen doorgegeven aan de werkgroep professionalisering. Ook hebben we tijdens ons onderwijscafé voor werkplekbegeleiders de beschrijving van de rollen gebruikt om het gesprek met hen aan te gaan. En schoolopleiders in het kernteam kwamen op het idee om het spel ook met de werkplekbegeleiders op hun scholen te gaan spelen.”
In deze reeks interviews delen professionals hun ervaringen met het spel Partnerschap als leerlandschap, dat is ontwikkeld door het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren. Dit spel ondersteunt partnerschappen in het onderwijs bij het evalueren en versterken van de samenwerking tussen de verschillende actoren binnen een leerlandschap. De gesprekken geven inzicht in hoe opleiders – van instituutsopleider tot werkplekbegeleider – elkaar kunnen aanvullen en versterken om (aanstaande) leraren optimaal te ondersteunen. Deze reeks biedt waardevolle praktijkverhalen van professionals die het spel inzetten voor reflectie, samenwerking en kwaliteitsverbetering binnen het partnerschap.