Nieuw katern | Van werkplekbegeleider naar werkplekopleider

In de opleiding van leraren speelt de werkplekbegeleider een cruciale rol. Volgens leraren in opleiding is de werkplekbegeleider zelfs de belangrijkste factor in hun ontwikkeling tot leraar. Maar hoe zorg je ervoor dat werkplekbegeleiders ook daadwerkelijk goed toegerust zijn voor deze rol? En hoe kunnen zij zich verder ontwikkelen tot werkplekopleiders?

Onderzoek en praktijkgerichte tools

Het nieuwste katern van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren gaat dieper in op deze vragen. Onderzoeker Patricia de Leeuw, zelf leraar en schoolopleider, deed praktijkgericht onderzoek binnen Opleidingsschool Zutphen naar een vraaggestuurd professionaliseringstraject voor werkplekbegeleiders. Het doel: werkplekbegeleiders ondersteunen in hun ontwikkeling tot bekwame werkplekopleiders. In haar onderzoek verbindt ze actuele inzichten met concrete tools, werkvormen en praktische aanbevelingen voor partnerschappen Samen Opleiden.

Wat kun je verwachten in dit katern?

  • Waarom het essentieel is dat werkplekbegeleiders zich ontwikkelen tot werkplekopleiders;
  • Welke rollen en bekwaamheden daarbij horen;
  • Hoe je als partnerschap een effectief en cyclisch professionaliseringstraject kunt opzetten;
  • Welke randvoorwaarden belangrijk zijn voor succes.

Met praktische bijlagen, zoals een zelfscan, feedbackformulieren en werkvormen, biedt het katern volop aanknopingspunten voor partnerschappen Samen Opleiden die de kwaliteit van werkplekbegeleiding willen versterken.

Gerelateerde berichten