Ons partnerschap wordt sterk gekleurd doordat het bestaat uit een samenwerkingsverband van het beroepsonderwijs (vmbo & mbo) en de lerarenopleidingen. Enerzijds vanuit beroepsbeeld wat hieruit voortkomt en anderzijds door de achtergrond vanuit de beroepsgerichte praktijk. Daar leiden we samen leraren voor op en benutten zoveel mogelijk deze context, maar ook de verschillen tussen de verschillende beroepsspecifieke leeromgevingen. Zo leid je binnen het mbo-domein van gezondheidszorg bijvoorbeeld andere leraren op dan binnen het domein van orde en veiligheid. Die context heeft dan ook een sterke invloed op het werkplekleren binnen ons partnerschap.
Docenten in opleiding leren binnen ons partnerschap altijd samen met anderen. Zo maken zij binnen ons partnerschap echt deel uit van het team van de school waar zij leren. Zij leren ook samen in leergemeenschappen in de scholen en tussen de scholen. Onze opleiders bieden ruimte en begeleiding bij het bewust worden, ontwikkelen en borgen van de eigen professionele identiteit. Op de werkplek vindt de koppeling van persoon, praktijk en theorie plaats, vanuit de eigen leervragen van de docent in opleiding. Zo krijg je als (toekomstig) onderwijsprofessional de kans om jezelf te ontdekken.
Het sleutelwoord binnen onze samenwerking is verbinding. We zijn letterlijk en figuurlijk ‘een goede buur’. Onze hoofdlocaties staan naast elkaar en die nabijheid maakt simpelweg dat de partners elkaar beter kennen en er vrij makkelijk samen zaken concreet worden opgepakt. Dat maakt dat we soms dingen makkelijker gerealiseerd krijgen. We voelen de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de regio Tilburg.
Onze kracht zit in de driehoek rond de student, op de werkplek. Schoolopleiders en instituutsopleiders werken nauw samen en stemmen makkelijk en veel af. Werkplekbegeleiders zijn nabij als vakexperts, de lijntjes zijn kort. Dit draagt bij aan een vorm van duurzaamheid wat ten goede komt aan het leerproces van de student. De dynamiek en de ervaring om samen het spel goed te spelen met de student als middelpunt is de essentie van wat we weten te realiseren en dit horen we gelukkig ook regelmatig terug van de studenten.
Qua organisatiestructuur zijn we niet zo sterk centraal aangestuurd. We hebben, ondanks dat het een partnerschap betreft van één (v)mbo en één lerarenopleiding, te maken met 20 scholen. Daarin vinden we het belangrijk dat de verschillen ertoe doen. De samenwerking staat in de praktijk juist heel stevig, ondanks alle verschillende opleidingen en locaties. Dit horen we terug op alle niveaus; van studenten, de opleidingsteams en de stuurgroep. Overigens worden tevens de lastige dingen benoemd, de ontstane cultuur maakt dit mogelijk. De betrokkenen uit het partnerschap gaan het gesprek aan omdat men elkaar en het samen opleiden de moeite waard vindt.