De missie van het Opleidingsnetwerk voor de beleidsperiode 2023-2026 is: “Opleiden en professionaliseren van voldoende bekwame leraren die trots zijn op hun beroep, de werkplek en de opleiding en kwalitatief en betekenisvol onderwijs voor alle leerlingen in de regio kunnen realiseren”.
Deze missie bevat een kwantitatieve en een kwalitatieve component: we beogen huidige instroom te behouden, de uitstroom tijdens de opleiding en in de eerste drie jaren van de beroepspraktijk te verminderen en daarnaast een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de opleiding en het onderwijs op de scholen. Door Samen op te leiden en te professionaliseren zijn we in staat om deze missie te realiseren in een context waarin actuele onderwijsvraagstukken en/of uitdagingen centraal staan. Denk hierbij aan het werken in een multidisciplinaire omgeving, realiseren van inclusiever onderwijs en het samenwerken met ouders, collega’s maar ook experts van expertisecentra of samenwerkingsverbanden en andere organisaties.
Ons Opleidingsnetwerk Samen Opleiden bestaat momenteel uit 35 besturen met 394 scholen. Waarvan 968 aanstaande leraren op een school binnen het netwerk. Ruim 90% van alle aanstaande leraren is geplaatst op een school binnen het Opleidingsnetwerk Samen Opleiden.
We operationaliseren de missie met drie ambities:
Zowel missie als ambitie krijgen inhoud vanuit de visie van het Opleidingsnetwerk die gericht is op:
Voor de beleidsperiode 2023-2027 zien we de volgende kansen ten aanzien van het opleiden en professionaliseren van (aanstaande) leraren:
1. Meer en vaker benutten van elkaars expertise
2. Ontwikkelen en verzorgen van professionaliseringsaanbod in de inductiefase
Voor de beleidsperiode 2023-2027 zien we de volgens kansen ten aanzien van de inrichting van de leeromgeving:
1. Inzetten van het driehoeksgesprek als ultieme kans om het werkplekcurriculum te verdiepen en eigenaarschap bij de aanstaande leraar te vergroten
2. Ontwikkelen en uitvoeren van professionaliseringsaanbod in de inductiefase
Voor de beleidsperiode 2023-2027 zien we de volgens kansen ten aanzien van de organisatie van het Opleidingsnetwerk:
1. Communicatie
2. Verdere concretisering en facilitering schoolopleider
3. Inzetten van netwerkdagen voor school- en instituutsopleiders ten behoeve van uitwisseling, afstemming en verdieping van het werkplekcurriculum
4. Professionalisering voor mentoren
Voor de beleidsperiode 2023-2027 zien we de volgens kansen ten aanzien van de kwaliteitscultuur van het Opleidingsnetwerk:
1. Naar een meer decentraal kwaliteitssysteem
2. Meer aansluiten bij informatiebehoefte van de partners
3. Werken met de online variant van het zelfevaluatiekader
4. Inbedden van kwaliteitscultuur binnen het Opleidingsnetwerk
5. Op weg naar 100% BRLO registratie van schoolopleiders en instituutsopleiders
6. Samen opleiden in de samenleving