Het Kwaliteitskader Samen Opleiden in de Onderwijsregio ondersteunt partnerschappen Samen Opleiden en onderwijsregio’s bij het borgen en versterken van de kwaliteit van Samen Opleiden binnen de veranderde context van de onderwijsregio’s. Het biedt heldere waarborgen, sluit aan bij actuele ontwikkelingen en stimuleert samenhang tussen opleiden, begeleiden en professionaliseren binnen een doorlopende ontwikkellijn.
Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar Samen Opleiden. Maar wat zeggen deze studies nu eigenlijk over de effecten? En welke effecten bedoelen we dan precies? In deze nieuwe publicatie brengt het Platform bestaande onderzoeken overzichtelijk in kaart en maakt onderscheid tussen drie typen effecten: op de voorbereiding van de leraar in opleiding, […]
Deze gesprekskaart helpt partnerschappen Samen Opleiden om het gesprek te voeren over hun werkwijze in een veranderend onderwijslandschap. Door ontwikkelingen in onderwijsregio’s en de beweging naar 100% Samen Opleiden, verandert de verdeling van verantwoordelijkheden en staat facilitering van opleiders onder druk. De kaart biedt structuur en handvatten voor reflectie en besluitvorming op micro-, meso- en […]
Samen Opleiden draagt bij aan sterke leraren én aan de aanpak van het lerarentekort. In deze publicatie beschrijft het Platform de meerwaarde van gezamenlijke opleidingsverantwoordelijkheid in partnerschappen, en welke randvoorwaarden nodig zijn om die waarde te realiseren. Op basis van praktijkervaringen en onderzoek worden vijf waarden van Samen Opleiden uitgewerkt, waaronder kwaliteit van het onderwijs, […]
Dit herziene katern biedt een helder kader voor het versterken van kwaliteit binnen partnerschappen en onderwijsregio’s. Het herziene katern gaat in op visieontwikkeling, kwaliteitsontwikkeling, verantwoording, kwaliteitscultuur en toetsing. Met praktische bouwstenen als uitgangspunt en het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie als kompas, ondersteunt het katern bij duurzame kwaliteitsverbetering en samenwerking.