In 2024 en 2025 geldt voor het samen opleiden in de onderwijsregio het huidige Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie bij de uitvoering van de ontwikkelingsgerichte en beoordelingsgerichte peer review. Dit kader is nog steeds actueel en relevant voor partnerschappen SO&P en aspirant-partnerschappen SO&P die nog opgaan voor de Beoordelingsgerichte Peer Review. Het kwaliteitskader kan ook door individuele scholen/besturen benut worden ten behoeve van de kwaliteit van inductie. Gezien de ontwikkeling van onderwijsregio’s wordt het Kwaliteitskader in 2025 afgestemd op Samen Opleiden & Inductie als onderdeel van de onderwijsregio. In 2025/2026 vindt een verkenning plaats naar mogelijkheden voor een Kwaliteitskader gericht op de vijf de functies werven-matchen-opleiden-begeleiden-professionaliseren, al dan niet uitgewerkt in waarborgen.
In 2019 leidde de ambitie op een gezamenlijke kwaliteitssystematiek passend bij de opdrachten van partnerschappen SO&P van besturen, scholen (po, vo en mbo), hogescholen, universiteiten en OCW tot de opdracht om voor samen opleiden een eigen kwaliteitskader te ontwikkelen, gekoppeld aan een werkwijze Peer Review. Om een doorgaande lijn te realiseren, is ook de inductiefase opgenomen. Dit landelijke kader voor samen opleiden is in december 2021 door OCW en de vijf sectorraden vastgesteld.
Het kwaliteitskader beschrijft de basiskwaliteit van samen opleiden en Inductie en kent de volgende vier waarborgen:
Per waarborg zijn elementen benoemd die voor het samen opleiden minimaal zichtbaar moeten zijn. Daarmee laat het partnerschap zien hoe de basiskwaliteit wordt waargemaakt. Voor inductie zijn elementen benoemd die zichtbaar kunnen worden gemaakt als basiskwaliteit. Aan de hand van eigen ontwikkelvraagstukken waarin de waarborgen terugkomen, voeren erkende partnerschappen SO&P een ontwikkelingsgerichte peer review (OPR) uit. Uitvoeren van de OPR is een voorwaarde voor subsidietoekenning conform de Regeling. Eind 2025 hebben alle erkende partnerschappen SO&P een OPR uitgevoerd. Voor aspirant-partnerschappen van de lichting 2021 is er in 2025 een beoordelingsgerichte peer review (zie voor werkwijze website Platform SO&P, dossier Kwaliteitskader en Peer review).
Het streven is dat er in Nederland vanaf januari 2025 een dekkend netwerk van onderwijsregio’s is, gericht op de aanpak van het lerarentekort, met als leidende functies: werven-matchen-opleiden-begeleiden-professionaliseren. Onderwijsregio’s krijgen dus naast de focus op samen opleiden meer opdrachten gekoppeld aan arbeidsmarktopgaven.
Partnerschappen SO&P maken onderdeel uit van de onderwijsregio’s. In de onderwijsregio’s is het kwaliteitskader nog steeds richtinggevend voor de kwaliteit van het samen opleiden (& inductie) en is onderliggend aan de samenwerking die hierop wordt aangegaan door scholen, besturen en lerarenopleidingen binnen en tussen onderwijsregio’s. Omdat er door onderwijsregio’s voor het samen opleiden een nieuwe context ontstaat, zullen in de eerste helft van 2025 aanpassingen plaatsvinden in het kwaliteitskader, met name gericht op de vraag hoe kwaliteitsborging en -ontwikkeling van samen opleiden te beleggen is onder verantwoordelijkheid van de onderwijsregio’s.Daarnaast zal, meer dan de afgelopen jaren, samen opleiden zich verbinden in een doorgaande lijn van werven-matchen-opleiden-begeleiden-professionaliseren. Daarmee krijgen partnerschappen met meer besturen/scholen (en andere organisaties in de regio) te maken dan die verbonden zijn aan het partnerschap.