Terugblik Leeratelier | Opleidingsinfrastructuur: (her)inrichting Samen Opleiden in de Onderwijsregio’s

De Realisatie-Eenheid organiseert jaarlijks enkele landelijke leerateliers voor programmaleiders van Onderwijsregio’s, gericht op actuele vraagstukken binnen de regio’s. Dit leeratelier is in samenwerking met het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren ontwikkeld en stond in het teken van de (her)inrichting van de opleidingsinfrastructuur.

Waarom dit thema?

De komende jaren bouwt elke Onderwijsregio aan een toekomstbestendige opleidingsinfrastructuur voor het opleiden van aanstaande leraren. Dat betekent dat bestaande structuren – vaak ontstaan in een andere tijd en context – opnieuw doordacht of aangepast moeten worden. In de Opdenksessies wordt hierover al intensief meegedacht door programmaleiders Samen Opleiden (zie ook de Toolkit Toekomstbestendige opleidingsinfrastructuur). Dit leeratelier bood de mogelijkheid om vanuit verschillende Onderwijsregio’s ervaringen, keuzes en vraagstukken te delen.

Vier perspectieven uit vier Onderwijsregio’s

Vier Onderwijsregio’s gaven een inkijk in hoe zij, voortbouwend op wat al is opgebouwd in partnerschappen, werken aan de inrichting van hun opleidingsinfrastructuur:

  • Onderwijsregio Midden-Nederland PO – Verkenning van Samen Opleiden vanuit kwaliteitsperspectief, gericht op voldoende vitale aanstaande leraren.
  • Onderwijsregio’s West-Brabant-West en Oost – Toewerken naar één lijn in afspraken over Samen Opleiden, over twee (eigenlijk vier) Onderwijsregio’s heen.
  • Onderwijsregio Food Valley VO – Integraal ontwikkelen richting één partnerschap en op elke school een opleidingsteam voor Samen Opleiden, begeleiden van starters en professionaliseren.
  • Onderwijsregio Oost-Nederland (ISOP) – Interprofessioneel Samen Opleiden voor een brede doelgroep.

Deze voorbeelden vormden de basis voor rijke uitwisselingen en het benoemen van herkenbare spanningsvelden en vraagstukken rond vier kernbegrippen:

  • Beschikbaar – voldoende aanstaande leraren en onderwijsprofessionals
  • Organiseerbaar – partnerschap(pen), clusters, verdeling van rollen, samenwerking binnen en tussen regio’s
  • Betaalbaar – subsidieregelingen, werkelijke kosten, stagevergoedingen en inzet van andere budgetten
  • Haalbaar – passend bij visie, ambitie en wijze van samenwerken in de Onderwijsregio

Vervolg: analyse en verdieping

De input van de deelnemers wordt geanalyseerd en naast de opbrengsten van de Opdenksessies gelegd, die door het Platform SO&P voor programmaleiders Samen Opleiden zijn georganiseerd. Daaruit komen opnieuw thema’s naar voren waarbij het waardevol is om ervaringen tussen onderwijsregio’s uit te wisselen en gezamenlijk kennis te ontwikkelen rondom Samen Opleiden.

Gerelateerde berichten