De bekwaamheidseisen vormen al jaren een belangrijk fundament voor de gezamenlijke opleidingspraktijk van scholen en lerarenopleidingen. Ook binnen partnerschappen Samen Opleiden geven ze richting aan het curriculum en bieden ze voor de doorgaande lijn samen opleiden – professionaliseren in de Onderwijsregio aanknopingspunten voor gesprekken over professionele ontwikkeling, bekwaamheidsonderhoud en de groei van startbekwaam naar vakbekwaam.
Recent zijn de bekwaamheidseisen herzien door een denktank van leraren, onder begeleiding van onder andere AOb, CNV, Platform VVVO, FvOv en BVMBO. De nieuwe versie is gebaseerd op gesprekken met honderden leraren en een enquête onder duizenden collega’s uit het po, vo en mbo.
Een belangrijke inhoudelijke vernieuwing is de toevoeging van het begrip ‘professioneel bekwaam’ aan de bestaande drieslag ‘inhoudelijk, didactisch en pedagogisch bekwaam’. Hiermee wordt onderstreept dat leraren ook moeten kunnen omgaan met maatschappelijke vraagstukken, schoolontwikkeling en professionele relaties. Daarnaast geven de nieuwe eisen beter zicht op de ontwikkeling van leraren: van startbekwaam naar vakbekwaam. Deze aanvulling maakt het makkelijker om leerdoelen te formuleren, ontwikkelgesprekken te voeren en opleidingsprogramma’s te structureren.
De bekwaamheidseisen vormen daarmee niet alleen een formele standaard, maar ook een bruikbaar instrument voor lerarenopleidingen, partnerschappen Samen Opleiden in de Onderwijsregio, begeleiders, schoolleiders en leraren zelf. Ze bieden houvast voor het vormgeven van onderwijs en ondersteuning bij de professionele groei van leraren in alle fasen van hun loopbaan.