Praktijkvoorbeelden | Onderzoek als motor voor ontwikkeling

Hoe kun je als school of stichting het werken aan onderwijskwaliteit versterken met praktijkgericht onderzoek? Twee recente voorbeelden laten zien hoe je met kleine interventies een grote beweging op gang kunt brengen.

Primoraten: leraren als brug tussen wetenschap en praktijk

Binnen steeds meer stichtingen in het primair onderwijs starten zogenoemde primoraten: onderzoeksprojecten waarin een academisch geschoolde leraar werkt aan een actuele onderwijsuitdaging in de eigen praktijk. Tijdens een recente bijeenkomst presenteerden verschillende primoren hun bevindingen over onder meer wetenschap & techniek, burgerschap en de kwaliteitscyclus. Ook werd gesproken over het verankeren van primoraten in het po, met inspiratie uit het mbo (practoraten). Lees meer over de opzet, opbrengsten en ambities van deze beweging op de website van de PO-Raad.

Podcast: de school als lerende organisatie

Wat zijn de kenmerken van een school waarin samen leren centraal staat? In de nieuwste aflevering van Tjipcast gaat Tjip de Jong in gesprek met lector Anje Ros (Fontys) over de ontwikkeling van scholen tot lerende organisaties. Ze deelt inzichten over visieontwikkeling, teamleren, gespreid leiderschap en evidence-informed werken. Een aanrader voor schoolleiders, leraren en beleidsmakers die werk willen maken van een onderzoekende en reflectieve schoolcultuur. Beluister de aflevering via Tjipcast.nl.

Gerelateerde berichten