In Samen Opleiden is op dit moment veel in beweging. Zo hebben de inrichting van de onderwijsregio’s en het toewerken naar 100% Samen Opleiden gezorgd voor verschuivingen in partnerschappen en verantwoordelijkheden. Door verschillende factoren staat ook de financiering onder druk: schoolopleiders en instituutsopleiders bijvoorbeeld merken dat facilitering niet meer vanzelfsprekend is en dat daarmee de gezamenlijkheid in ontwerp, uitvoering en verantwoordelijkheid lastiger wordt. In dit veranderende landschap is het zaak om opnieuw het gesprek te voeren: hoe laten we het concept Samen Opleiden meebewegen met de veranderende omstandigheden zodat ook in de nieuwe situatie kwaliteit wordt gegenereerd, uitgebouwd en geborgd? Voor dit gesprek heeft de Voorlopersgroep Samen Opleiden een gesprekskaart ontworpen..
De gesprekskaart biedt handvatten voor gesprekken op verschillende niveaus (microniveau, mesoniveau, macroniveau) en richt zich op de vraag: hoe blijven we het concept Samen Opleiden verder versterken, ondanks de verschuivingen in het onderwijslandschap? De kaart bestaat uit drie delen:
De gesprekskaart is bedoeld als hulpmiddel voor alle betrokkenen bij Samen Opleiden en is flexibel in te zetten, afhankelijk van de specifieke situatie. Deze eerste versie zal gaandeweg verder ontwikkeld worden, waarbij feedback welkom is..