Hoe kunnen professionals in onderwijs, zorg en het sociale domein beter samenwerken om kinderen en jongeren optimaal te ondersteunen? In de publicatie Grenzen Overbruggen onderzoeken auteurs Anton Boonen, Carolien van Riswijk, Pettra van Beveren, Bart van Duijn en Trynke Keuning het belang van interprofessioneel samenwerken in beroeps- en opleidingspraktijken binnen en buiten het educatieve domein.
Onze samenleving staat voor complexe vraagstukken die direct invloed hebben op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Denk aan de impact van armoede op leren en welzijn, het bevorderen van gelijke kansen en het creëren van een inclusieve en veilige leeromgeving. In Grenzen Overbruggen wordt belicht hoe professionals uit verschillende disciplines – van onderwijs tot zorg en welzijn – samen kunnen werken om deze uitdagingen aan te pakken. De publicatie biedt inzichten en concrete voorbeelden uit vijf praktijkcontexten waarin interprofessioneel samenwerken en opleiden centraal staan. Op 11 maart 2025, tijdens het Velon Congres, presenteren de auteurs de publicatie en bespreken ze manieren waarop dit interprofessioneel opleiden vorm krijgt en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van professionals die complexe vraagstukken rondom kinderen en jongeren kunnen aanpakken.