Het ministerie van OCW lanceerde in 2021 de subsidieregeling ‘Doorlopende begeleiding startende leraren’, met als doel om startende leraren beter te ondersteunen en uitval te verminderen. Twee pilots in Rosmalen en Amersfoort werden uitgevoerd binnen de context van Samen Opleiden & Professionaliseren. De onlangs gepubliceerde evaluatie door ECBO brengt waardevolle inzichten en lessen naar voren.
Het onderzoek laat zien dat effectieve inductie gebaseerd is op pijlers zoals werkdrukreductie, begeleiding in de klas, intervisie en een planmatige aanpak. Starters waardeerden vooral coaching, buddy-systemen en intervisiemomenten waarin ervaringen werden gedeeld. Deze begeleiding droeg bij aan hun pedagogische en didactische groei, maar ook aan werkplezier, veerkracht en zelfvertrouwen. Hoewel vooruitgang is geboekt in de samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen, blijft er behoefte aan meer maatwerk, vooral voor zij-instromers. Een betere afstemming tussen opleiding en werkplek kan de overgang voor starters versoepelen. Het rapport benadrukt daarnaast het belang van structurele middelen om de opgedane kennis en best practices duurzaam te implementeren.
De onderzoekers bevelen aan om:
• Als partnerschap actuele data over in-, door- en uitstroom van leraren te benutten voor gerichte interventies.
• Een gezamenlijke en eenduidige terminologie te gebruiken over de begeleiding in de inductiefase om kennisuitwisseling te vergemakkelijken.
• Kennis over effectieve inductie te benutten, zowel kennis uit de wetenschappelijke literatuur als best practices uit de praktijk.
• Een doorgaande begeleidingslijn te versterken en rollen en taken van opleiders in de inductiefase duidelijk te maken en te borgen binnen SO&P partnerschap in de context van de onderwijsregio’s
• Structurele middelen beschikbaar te stellen om de continuïteit van inductiearrangementen te waarborgen.
De volledige bevindingen en aanbevelingen zijn te lezen in het eindrapport.