Terugblik | Samen interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs

Op donderdag 26 september organiseerden het Steunpunt Passend Onderwijs samen met Steunpunt Passend Onderwijs een bijeenkomst bij Seats2meet in Utrecht voor verschillende professionals; programmaleiders, opleiders, coördinerende schoolopleiders, schoolleiders, beleidsmedewerkers en kwaliteitszorgmedewerkers.

Thema

Het thema ‘Samen interprofessioneel opleiden voor inclusiever onderwijs’, bouwde voort op eerdere bijeenkomsten, waarbij verder werd onderzocht hoe interprofessioneel samenwerken kon bijdragen aan inclusiever onderwijs. Dit met bijdragen vanuit beleid, praktijk en onderzoek, evenals uitwisseling tussen deelnemers.

Beleidskader

Na een introductie van het Steunpunt, nam Barbara Janssens van OCW de deelnemers mee in de stappen die gemaakt zijn binnen passend onderwijs en de route inclusief. Ze gaf een toelichting op het beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving’ en de implicaties hiervan voor de toerusting van leraren. Ook deelden zij resultaten uit onderzoek naar de ondersteuning van leraren in het funderend, gespecialiseerd en middelbaar beroepsonderwijs. Dit onderzoek wordt later dit jaar gepubliceerd. Barbara refereerde ook naar ‘de Index voor Inclusie’ waarin vanuit verschillende dimensies indicatoren met vragen worden behandeld. Een samenvatting uit deze index is hier te vinden; bijlage Indicatoren Index voor inclusie.

Inspiratie uit de praktijk

Via een inspirerende presentatie van Carolien van Riswijk (programmaleider ISOP) en Martine Merkx (onderwijskundig verbinder bij IJsselgraaf en directeur van basisschool De Woordhof) werden ervaringen vanuit het partnerschap en de academische werkplaats het partnerschap ISOP (Interprofessioneel Samen Opleiden en Professionaliseren) gedeeld. Hierin werken interprofessionele leerteams samen, bestaande uit leraren, lerarenondersteuners en onderwijsassistenten. Daarnaast werd de onderzoeksvraag behandeld: wat hielp teams om de interprofessionele dialoog over inclusie te voeren?

Interactieve sessie

In het laatste deel van de ochtend gingen de deelnemers in gemixte interprofessionele groepen in gesprek. Ze vormden een mini werkplaats en probeerden met elkaar een puzzel te formuleren en deze op te lossen. Voorbeelden van puzzels waren “Hoe doorbreek je het beeld van één leerkracht voor de klas” of “Hoe zorgen we ervoor dat onderwijsspecialisten (of school besturen) gaan werken met interprofessionele leerteams”. Er werden oplossingen bedacht en ideeën opgedaan. De ochtend werd afgesloten met een gezamenlijke lunch.

Gerelateerde berichten