Actueel | Tweede Kamer wil samen opleiden én professionaliseren van leraren borgen

De Tweede Kamer stemde op woensdag 2 april over een groot aantal moties uit het lerarendebat van 28 februari. Er is onder meer een motie aangenomen die de regering met betrekking tot het Samen Opleiden & Professionaliseren verzoekt om te borgen dat de goede bestaande samenwerking omtrent het aanpakken van het lerarentekort en het opleiden van leraren in stand blijft. Daarnaast is met betrekking tot de ontwikkeling van onderwijsregio’s een motie aangenomen die de regering vraagt om in samenspraak met het onderwijsveld zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden over de kaders en de tijdlijn van een onafhankelijke evaluatie van de effectiviteit en doelmatigheid van de onderwijsregio’s.

Moties begeleiding startende leraren

Ook zijn er verschillende moties aangenomen ter ondersteuning van startende leraren. Een van deze moties pleit voor een onderzoek om te bepalen dat leraren na hun afstuderen gedurende drie jaar ondersteuning ontvangen van hun lerarenopleiding. In reactie hierop heeft de minister aangegeven dat het Groeifondsproject Nationale Aanpak Professionalisering Leraren een bijdrage zal leveren aan deze verkenning. De Kamer zal medio 2025 op de hoogte worden gesteld van de voortgang van dit project. Een andere motie richt zich op het ontwikkelen van een handreiking voor opleidende scholen over de verwachte begeleiding van startende leraren (inductie). De minister heeft hierop gereageerd door te benadrukken dat het Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie een solide basis biedt voor deze handreiking. Daarnaast zijn er in 2023 afspraken gemaakt in de CAO VO die in lijn zijn met de richtlijnen van dit kwaliteitskader.

Overige moties

  1. Toegankelijkheid lerarenbeurs: De Kamer heeft een motie aangenomen waarin het kabinet wordt verzocht om de lerarenbeurs toegankelijk te maken voor alle geschikte aanvragers.
  2. Verhogen aantal mannen voor de klas: Twee moties richten zich op het verhogen van het aantal mannen voor de klas. Gezien het lerarentekort geven de ministers aan, alles te willen doen wat dit tekort kan verminderen, dus ook de gerichte inzet op meer mannen in het onderwijs. Deze moties zijn dan ook aangenomen door de Kamer.
  3. Inspanning voor maximum lesurennorm: Een andere motie heeft de Kamer de minister verzocht om een zo groot mogelijke inspanning te leveren voor het opnemen van een maximum lesurennorm van 24 lesuren per week bij een voltijdbetrekking in de cao van het voortgezet onderwijs, met handhaving vanaf het schooljaar 2025-2026.
  4. Herleving professioneel statuut: De regering wordt via een aangenomen motie verzocht om het professioneel statuut nieuw leven in te blazen en te zoeken naar aanvullende mogelijkheden om de autonomie van individuele leraren over hun dagelijkse lespraktijk te vergroten.
  5. Regulering onderwijsadviesmarkt: Een motie is aangenomen met het verzoek om te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om de onderwijsadviesmarkt effectief te reguleren om kwaliteitsgaranties te waarborgen.
  6. Aanpak leermiddelenmarkt: Naar aanleiding van een motie over de aanpak van de leermiddelenmarkt heeft de minister toegezegd de Kamer rond de zomer te informeren over de werking ervan, waarop de motie is aangehouden.
  7. Rol ministerie van OCW in cao-onderhandelingen Een motie om het ministerie van OCW toe te voegen als derde partij in de cao-onderhandelingen tussen de sectorraden en vakbonden is aangehouden tot na de komende Kamerbrief over de herijking van de sturing op het onderwijs.

Bron: Website VO-raad

Gerelateerde berichten