Themapagina NRO | Ontwerpprincipes voor lerarenopleidingen

Hoe ontwerp je een samenhangend curriculum dat aankomende leraren pedagogisch, didactisch én inhoudelijk sterk voorbereidt op het beroep? Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) lanceerde een themapagina over ontwerpprincipes voor lerarenopleidingen. De pagina bundelt kennis uit onderzoek, praktische handvatten en voorbeelden uit de praktijk, gericht op opleiders in zowel instituut als werkplek.

Wat vind je op de themapagina?

  • Overzicht uit onderzoek: wat er bekend is over ontwerpprincipes en hoe die richting geven aan samenhang in het curriculum.
  • Handvatten om mee te werken: o.a. Het transformatorhuisje, Leren door feedback, Integratief begeleiden op de werkplek en Van werkplekbegeleider naar werkplekopleider.
  • Praktijkvoorbeelden: o.a. gesprekskaarten voor vakdidactisch redeneren, bouwstenen voor de leeromgeving van Samen Opleiden en de handleiding werkplekleren.
  • Verdieping: o.a. discussie over directe instructie en het Kwaliteitskader Samen Opleiden & peer review.

De themapagina is tot stand gekomen in samenwerking met opleiders en onderzoekers en heeft als doel onderzoek bruikbaar te maken voor de dagelijkse opleidingspraktijk.

Gerelateerde berichten