11 september 2018

Toekomst samen opleiden: bestuurlijk overleg en landelijke ontwikkelingen

Op landelijk niveau overleggen ministerie van OCW, PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU), over de toekomst van samen opleiden en professionaliseren.

  • De PO-Raad, VO-raad en MBO Raad zetten in op Samen Opleiden als dé route voor het opleiden van leraren, zoals geformuleerd in de sectorale uitwerking VO ‘Toekomst samen opleiden en professionaliseren’. De raden streven naar intensieve landelijke samenwerking met de VSNU en de VH om meer routes naar het leraarschap mogelijk te maken met goede begeleiding in de school, zie hiervoor ook de strategische agenda van de PO-Raad en het Bestuursakkoord van de MBO Raad.
  • OCW en de sectorraden zijn een onderzoek gestart naar de bekostiging van samen opleiden en professionaliseren, om afspraken te kunnen maken over de toekomstige, duurzame financiering van opleidingsscholen om de geformuleerde ambities te kunnen bereiken.
  • Daarnaast verkennen partijen of er een gedeeld beeld kan worden geformuleerd over de basiskwaliteit van opleidingsscholen in de toekomst.
  • Er wordt bekeken wat de behoefte is aan landelijke ondersteuning om samen opleiden en professionaliseren in po vo en mbo te blijven versterken, zoals dat nu gebeurt vanuit het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren PO/VO en het Kennispunt Opleiden in de school MBO.

Informatie over de uitkomsten van het bestuurlijke traject volgt in het voorjaar van 2019.

 


Nieuws 11 juli 2019

Leernetwerk onderzoek | Breng – de voordelen van – onderzoek uw school in!

Onderzoek in de school, door studenten en docenten, draagt bij aan zowel de ontwikkeling van het onderwijs binnen de school […]

Meer lezen »

Nieuws 4 juli 2019

Publicatie | Handreiking opstellen ontwikkelplan en beleidsdocument aspirant opleidingsscholen

Nieuwe en niet door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) bekostigde opleidingsscholen voor po, vo en mbo, kunnen […]

Meer lezen »