1 november 2019

Terugblik | Hoe kom je samen tot een goed inductietraject voor starters?

Een goede begeleiding van startende docenten helpt om docenten te behouden voor het beroep, talenten tot bloei te laten komen en professionele ontwikkeling te bevorderen. Donderdag 31 oktober 2019 verzamelden lerarenopleiders en betrokkenen vanuit het mbo, vo en po voor een themabijeenkomst van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren over het benutten van een professionele leergemeenschap (PLG) bij de ontwikkeling van inductietrajecten.

In deze bijeenkomst deelde Patricia Brouwer van het Expertise Centrum Beroepsonderwijs (ECBO) de eerste uitkomsten uit het praktijkonderzoek ‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo’. In het onderzoek wordt Startwijzer gebruikt, om systematisch en onderzoekend inductietrajecten en beleid te verbeteren (zie startwijzermbo.nl en startwijzervo.nl). Jan Beukelaar (Friesland College) presenteerde zijn ervaringen in de praktijk, en de onderzoekende aanpak om tot een verbetering van kwaliteit van inductietrajecten te komen.Voor meer informatie, lees het uitgebreide verslag van de bijeenkomst inclusief verwijzing naar diverse relevante artikelen.

Download verslag


Nieuws 5 november 2019

Actueel | Meer middelen voor zij-instromers en samen opleiden

Het kabinet heeft 1 november een eenmalig bedrag van 460 miljoen euro toegezegd, onder meer bedoeld om het lerarentekort in […]

Meer lezen »

Nieuws 4 november 2019

Praktijkvoorbeeld | Met een open blik kijken naar onderwijsvernieuwing op schoolniveau

Twintig studenten van de eerstegraads lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) volgen sinds dit collegejaar het keuzevak Vernieuwend Onderwijs, […]

Meer lezen »